Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 336 ggr
bosse
0

Blixtfotgrafering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har sen ett par timmar ett helt underbart åskväder med flera nedslag inom 1 km. Jag har försökt få några blixtar på bild - men det är svårt. Här med telelins och långt borta.

bosse
0

Fortfarande samma lins och 30s speed, samt averture 4,0

bosse
0

Nu normal lins med UV filter.

bosse
0

Nu har det kommit närmare.

bosse
0

Nu är det överallt.

bosse
0

Vackra färger, men vart tog blixtarna vägen?

bosse
0

Jag behöver råd! Det ska komma mer åska i morron kväll och inatt.

bosse

broderbluff
0

Lågt ISO, mindre bländare f16 eller mindre. Lång slutar tid, och manuell fokus på oändlighet, det är mina råd =)

zachs
0

Bosse, att du vågar ha datorn igång när det åskar? Här drar jag ur kontakten och modemet så fort det börjar mullra.

bosse
0

OK broder. Kl. 04.00 kom jag på att fokus stod på macro. Det kom ett nytt åskväder då och ett kl. 06. Det blixtrade utan uppehåll, men det vräkte ner regn, så det var ingen mening att fota. Det mullrar fortfarande, men nån km. bort.

zachs, sannolikheten här är lägre för en träff. Det hände en gång att UPSen slog av, men det var bara att starta den igen.

lothus1
0

#3 Denna bild tyckte jag om jättemycket!

bosse
0

Tack för det lothus! Det åskade 22 timmar mer eller mindre utan uppehåll och regnade lika länge. Det skulle åska i natt också enl. prognos, men just nu är det lugnt. Jag har försökt fota blixtar i dagsljus, men det gick inte. Så här såg det ut när åskmolnen "rullade" upp över havet.

Zpookey
0

Denna tog jag kl 00:30 på natten.
Skulle bara trycka av ett foto för att kolla en inställning.
Men precis när jag tryckte av så slog blixten och så här blev resultatet….tänk på att klockan var 00:30…och ja….jag ska tvätta fönstren :)

Zpookey
0

Som tur var tog jag bilden med RAW så att jag kunde leka lite med inställningarna och här är samma bild fast lite mörkare….och här kan man se gatubelysningen samt reflektioner av gatubelysning i lampa och fönsterkarmen.

bosse
0

I går kväll så fick jag en ny möjlighet att fota blixtar. Så här blev det första. Telelins, 30s och F16.

bosse
0

Det andra blev bättre, men tyvärr så stod tydligen tripoden lite snett, så vattnet i havet rinner ut till vänster.Flört Svårt att se i mörkret.

bosse
0

Ännu ett foto.

bosse
0

Det fjärde och sista. Sen när det kom närmare land, så uppträdde lägre moln och det blev inga klara blixtar. I morse var det ett jättefint åskväder på G, men sen blev det för ljust och då är det bara att ge upp. Apropå nedslag så fick min kompis, som driver ett litet Internet cafe LAN kortet förstört, när en blixt kom ner från mottagar disken på taket via kabeln.

bosse

Martin
0

Zpookey: Är det det som kallas för upplättningsblixt? Cool

Snacka om att tajma helt rätt!

mvh Martin