Bra lr Dåligt ?
Hej!
Mina synpunkter (och jag är inte proffs):
Bild 1 hade fungerat mer om fokusen låg på det som är längs till vänster. Då hade det blivit en häftig bild.
Bild 2 hade varit bättre om fokusen låg ner mot pinnen, fast motivet är enligt mig rätt så tråkigt.
Mvh Kim
Men jag är nybörjare ? :(
Jag är heller inget proffs. Utan bara en "tyckare".
Den första bilden tycker jag var bäst. Fast den hade nog blivit bättre om du höjt kameran lite så att den brutna kvisten inte kommit med. Utan skärpan hamnat på den lite större "klasen" i bakgrunden. Som det är nu ser skärpan ut att var på de små blommorna över den brutna kvisten.
Men du kan ju prova beskära bilden om du har ett redigeringsprogram, så att den avbrutna blir borta. Och se om du tycker den blir bättre.
Den svarta bakgrunden tycker jag är vacker.
Den andra bilden har du också kunnat beskära lite, så att de av blixten bleka löven till höger försvunnit. Du skulle även beskära så mycket att den grövre kvisten i mitten försvinner, så att du bara för löven uppe till vänster kvar.
Den hade nog blivit bättre om du gått lite närmare löven uppe till vänster. För jag tror din kamera har en "närgräns" på 4cm. Så du kan komma ganska nära små ting.
Men det är lätt att vara kritisk på andras bilder. Å andra sidan är jag aldrig nöjd med mina egna heller.
Du säger ju att du är nybörjare, så jag tycker du ska vara nöjd. Det är nog bara att "knäppa på". Man lär sig av att experimentera med olika vinklar, ljus och avstånd. Även svartvita bilder gör sig säkert bra med de motiv du har.
Lycka till. 
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
Okej tack :)

Jag tycker bäst om bild nummer ett, men jag hade nog försökt få fokus på kvisten längst fram så att det bakom hade blivit suddigt.
Bara att prova sig fram :)
~Quila Roze~

Även jag tycker bäst om bild 1!
Problemet med nr 1 är att du har en för överexponerad förgrund. dvs, kvisten längst fram är på tok för ljus. Detta kan du slippa igenom att välja makroläget när du fotar. Blir det endå en så pass stark blixt så kan du hålla för ett papper eller liknande för att skapa en diffuser/upplättning.
om det inte är en systemkamera du har så så vet jag att det är svårt med fokus. du har säkert redan valt makroläget för att få en såpass suddig bakgrund?
Bild nr2 har på tok för mycekt som händer i den, likadant så är förgrunden overexponerad och bakgrunden/gropen lätt underexponerad. Vilket gör att den känns ännu mer klotrig.
Fortsätt i den stil du håller på med och va kritisk mot dig själv så kommer du bli en väldigt duktig fotograf en dag!
Tänk på att försöka få till inställningarna och lägga fokusen bättre, men jag tycker det är bra jobbat för att vara nybörjare men träna på :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jo, jag förstod det och det är jag med. Jag säger bara vad jag tycker. Genom att lyssna på vad andra har att säga får man själva andra tankar och idéer. Alla har också olika uppfattningar om vad en bra bild är. Man lär sig genom att göra.