Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 2003 ggr
[rolnor]
0

Keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar med keramik (stengods och porslin) och vill ta fina bilder för marknadsföring. Jag har en SonyA200, en Masterlite och ett fotobord. Finns det någon bra bok jag borde läsa? Jag är total nybörjare och vill ha så mycket tips som möjligt. Bifogar en bild.

pellepiano
0

Vad är Masterlite.? Ibland är det bättre att skriva vad saker är än vad de heter =)

En sökning på Google gav både ljusarmaturer och programvaror tex

Då du fotar stillstående saker kan du utnyttja tex fönster ljus, som ofta blir mjukt och fint. Är det stark och hård sol kan du sätte upp ett lakan framför fönstret för "softbox"-ljus.

Om materialet är reflektivt kan man behöva en annan omgivning ( kan tänkas att reflektioner från ett vardagsrum inte passar i blanka krus =) ). Då kansek man skaffar ett ljustält eller spänner upp lakan eller pappaskivor eller så för att kontrollera reflektionerna.

En gratis fotokur finns på www.kameravaskan.se

[rolnor]
0

Masterlite är en fyrkantig låda med lysrör som ska ge dagsljustemperatur på ljuset. Rummet där jag har bordet är i norrläge. så det blir inte så mycket ljus från fönstret. Ja, precis det blir reflexer som stör i bilden, finns visst en softbox till Masterliten, kunde kanske vara nåt? Har testat lite olika inställningar på kameran, men det som funkar bäst är "Auto-läge", vilket beror på att jag kan för lite. Återigen, finns det nån bra bok jag kan ha nytta av?

pellepiano
0

Ingen aning om bok, men gratiskursen på nätet rekommenderas.

Softbox är att rekommendera när man fotar produkter.

Ett problem med runda produkter är att allt i rummet reflekteras. Man får ju med långt över 180 grader av omgivningen.

palsternackan
0

tycker att skärpan på bilden var fin, men jag hade velat ha lite luft längst ned, känns avhugget. det stör också lite att blixten speglar sig i föremålet, och jag skulle rekomendera att sätta ett kaffefilter över blixten.

Inkanyezi
0

Det spelar egentligen ingen större roll om du använder automatiken eller om du ställer kameran manuellt; i slutänden ska det ju ändå bli samma resultat.

Men du måste lära dig hur man hanterar ljusheten i motivet. Om ditt krus står på en vit bakgrund som dominerar bildytan, så har du ett huvudsakligen ljust motiv, som måste exponeras mera för att de olika delarna av bilden ska få rätt ljushet. Man använder vanligen exponeringskompensationen, som ställs in på mellan +1 och +2 vid ett sånt här motiv. Du får prova dig fram, men det finns ett hjälpmedel som man så småningom kan lära sig tolka, och det är histogrammet. Dels histogrammet som kameran kan visa, men också histogrammet som finns i bildbehandlingsprogrammet.

Norrfönster är en mycket bra ljuskälla om det är tillräckligt stort, när man fotograferar under den ljusa tiden på dagen. När man använder lampor, som den där Masterlite, är det viktigt att man ställer in vitbalansen efter den ljuskällan. När jag tittar på din bild ser det ut som om du inte har dagsljusrör, eftersom reflexen av den fyrkantiga ljuskällan är bra mycket gulare än den lilla reflexen i mitten, som jag tolkar som en blixt som har lösts ut (man ser också skuggan som orsakas av blixten). Elektronblixtar är i allmänhet gulare än dagsljuslysrör. Min gissning är att färgen på dina lysrör är 840 (4000K), vilket inte ger verkligt bra färgåtergivning. Färgen du ska ha är 954 (5400K) eller 960 (6000K) för bästa möjliga färgåtergivning. Den första siffran är färgriktigheten, men lampor under 5000K bedöms efter likheten med glödlampor, därför blir det bättre kvalité med dagsljusrör på 5000K eller mer.

Små keramiksaker är egentligen ganska lätta att jobba med, dels för att de är små, dels för att de inte springer bort. Man kan använda hur långa slutartider som helst, bara kameran står på ett stativ.

För skärpedjupets skull, när du tar på så här nära håll, bör du använda en liten bländaröppning, gissningsvis omkring 8 eller 11, men det kan tänkas att det är lämpligt att blända ner till 16 om du har lång brännvidd. Om du vill framhäva bulligheten i det runda kruset kan du ta på nära håll med kortare brännvidd, men mest naturligt är att se föremålet från ett normalt betraktningsavstånd, kanske en meter.

Det finns en tråd här om hur man gör en diffusionsbox, och det är mycket möjligt att det är en lösning som passar en del av din keramik. Man kan få skuggbild också i en sådan diffusionsbox om man sätter belysningen nära och eventuellt dämpar någon sida. Om man vill frilägga sitt föremål helt kan man också belysa något underifrån.

Och så ska man så klart stänga av blixten när man fotograferar med lampor.

[rolnor]
0

Tusen tack, mycket att smälta, har testat att ändra exponering och att stänga av blixten, men tycker inte att det ser naturligt ut, bilden blir gulaktig och det beror väl på det du säger att mina lysrör faktiskt inte ger riktig dagsljustemp? Om jag ändrar exponering (+1-+2) bilden för ljus. Jag har precis som du föreslår ung. en meter avstånd. Hur skulle det bli med en svart skiva till bordet? Vet att det finns att köpa.

Inkanyezi
0

Om lysrören inte har dagsljusfärg, så kan man ställa in kameran på färgen som lysrören har. Alla såna här kameror har vitbalansinställning, men det är lite olika hur man gör för att ställa in den. Du får kolla i bruksanvisningen. Och i stället för att använda blixten, kanske du ska ha ännu en lampa, med samma färg som den andra. Kameran kan anpassa sig till olika lampfärger, men bäst resultat får man med dagsljuslysrör eftersom de har bäst färgåtergivning.

Ett enkelt sätt att ställa vitbalansen är att ta ett sånt där lock som finns till kaffemuggarna på macken eller Pressbyrån, och så sätter man det framför objektivet och riktar kameran mot ljuskällan. Sedan ställer man in enligt anvisningarna i kamerans manual. På kameror med "live-view", där man kan se bilden på skärmen på baksidan, där ställer man vitbalansen direkt, medan en del spegelreflexkameror har en krångligare väg där man först gör en provexponering med automatisk Vitbalans och sedan ställer in vitbalansen efter den.

Ibland kan det vara bra med en svart skiva under, men ofta en grå eller vit. Det kan vara bra att ha lite att välja på.

[rolnor]
0

Har testat att ändra Vitbalans, finns några olika mode att välja på, men det vore bättre om jag kunde justera detta "steglöst", som det är nu blir bilden antingen blå eller gulaktig, bäst resultat får jag faktiskt om jag kör auto och"blandar" blixt och lysrör(??!!) Ska kolla mer i manualen, tack!

Inkanyezi
0

Man kan mäta med kameran och ställa in vitbalansen efter den aktuella ljuskällan.

1. Tryck Fn och välj [Vitbalans]
  2. Med höger-vänsterpil väljer du symbolen med en fyrkant som svävar över två kilar som pekar mot varann och texten SET
  3. Rikta kameran så att någonting vitt, belyst av lampan, täcker den centrala cirkeln i sökaren och tryck på avtryckarknappen.
  4. Tryck på mittknappen

Skärmen återgår till tagningsinformation, och det inställda värdet för Vitbalans är lagrat tills man ändrar vitbalansen igen.

Du kommer ofta att behöva vitbalanskontrollen, så det är lika bra att du övar dig grundligt på den så att handgreppen går mer eller mindre av sig själva. Varje gång du har ställt in en egen Vitbalans måste du ju också välja bort den när du ska ta i annat ljus. Jag tror att den uppmätta balansen ligger kvar i minnet även om du senare har valt någon annan Vitbalans, så att när du ställer kameran till symbolen med inställning att du inte behöver göra en ny mätning, att den gamla gäller.

Om du använder till exempel ett kaffelock från macken och sätter framför objektivet så kan du rikta kameran direkt mot lampan när du ställer vitbalansen, och då behöver du inte titta i sökaren. Det är lite enklare tycker jag.

Histogrammet använder du sedan för att kontrollera ljusheten, vare sig du tar med ljus eller med mörk bakgrund. När större delen av bilden är ljus, som till exempel när man har vit bakgrund som täcker större delen av ytan, då ska histogrammet ha en tydlig topp långt till höger. Ibland kan det till och med vara OK att låta ljusa delar av bilden bli urfrätta, men i regel håller man dem strax innanför högerkanten i histogrammet.

Och det kan tänkas att du behöver mycket större yta på din softbox. När man placerar den närmre så täcker den en större vinkel, och den kan med fördel sättas mera åt sidan så att man får mer känsla för formen på föremålet också genom skuggbildningen. Men du får helt enkelt pröva dig fram. Jag skulle absolut prova vanligt dagsljus, även svagt nu på vintern, från norrfönstret. När du tar på stativ behöver du inte oroa dig för att det blir lång slutartid, grejerna står ju still. Men antagligen får du se till att andra ljuskällor är släckta. Med norrfönster kan det vara idé att välja ett Kelvinvärde för vitbalansen, och där får du pröva dig fram.

Lycka till!

[rolnor]
0

Tackar! Har testa att ställa in Vitbalans som du säger, blev ganska bra, testade också att använda ett Kelvinvärde, 4900 med Masterliten blev OK. Ska kolla hur det blir med dagsljuset.

Men jag tycker att bakgrunden (bordsskivan) får lite olika färg upptill och nedtill i bild oavsett hur jag gör?