Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 2003 ggr
[rolnor]
0

Keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar med keramik (stengods och porslin) och vill ta fina bilder för marknadsföring. Jag har en SonyA200, en Masterlite och ett fotobord. Finns det någon bra bok jag borde läsa? Jag är total nybörjare och vill ha så mycket tips som möjligt. Bifogar en bild.

pellepiano
0

Vad är Masterlite.? Ibland är det bättre att skriva vad saker är än vad de heter =)

En sökning på Google gav både ljusarmaturer och programvaror tex

Då du fotar stillstående saker kan du utnyttja tex fönster ljus, som ofta blir mjukt och fint. Är det stark och hård sol kan du sätte upp ett lakan framför fönstret för "softbox"-ljus.

Om materialet är reflektivt kan man behöva en annan omgivning ( kan tänkas att reflektioner från ett vardagsrum inte passar i blanka krus =) ). Då kansek man skaffar ett ljustält eller spänner upp lakan eller pappaskivor eller så för att kontrollera reflektionerna.

En gratis fotokur finns på www.kameravaskan.se

[rolnor]
0

Masterlite är en fyrkantig låda med lysrör som ska ge dagsljustemperatur på ljuset. Rummet där jag har bordet är i norrläge. så det blir inte så mycket ljus från fönstret. Ja, precis det blir reflexer som stör i bilden, finns visst en softbox till Masterliten, kunde kanske vara nåt? Har testat lite olika inställningar på kameran, men det som funkar bäst är "Auto-läge", vilket beror på att jag kan för lite. Återigen, finns det nån bra bok jag kan ha nytta av?

pellepiano
0

Ingen aning om bok, men gratiskursen på nätet rekommenderas.

Softbox är att rekommendera när man fotar produkter.

Ett problem med runda produkter är att allt i rummet reflekteras. Man får ju med långt över 180 grader av omgivningen.

palsternackan
0