Prisfunderingar på bildspel
I eftermiddag har jag fotat en hockeymatch mellan Polarbröd och Älvsbyhus, och funderar på att hänga upp en lapp på polar och höra om det finns intresse av att köpa CDs med bildspel från matchen. (vilket jag tror det finns, då dom frågade mig om jag ville komma och fota)
Men vad kan vara ett lämpligt pris för en sån CD?

Helt omöjligt att svara på.
Hur många tror du att du kan sälja? Hur lång tid tar det att göra? Vad siktar du på för timpenning? Med svar på detta kan man räkna ut ett pris.
Ja jag vet att det är helt omöjligt att svara på rakt av. Det tar inte alls lång tid att göra bildspelet (eller det första gjord det, men sen är det bara att bränna flera likadana) Hur många jag kan sälja har jag ingen aning om heller… Men jag funderar på att ta kankse 30kr, mer som en symbolisk summa så att jag inte går back på dvd skivor och skivfodral… Eller är det väldigt dumt att ta 30kr?

Du kan tänka så här oxå.
Om du tar 60 kr kanske du säljer hälften så många. men du får in lika mycket pengar. Dessutom slipper du halva kopieringstiden och inköp av hälften av CD skivorna.
Om du tar en hundring så kanske du säljer … bla bla osv.

Jag tycker 30 är för billigt, men om man inte vill ta mycket är 60 kanske en vettig idé, mer eller mindre som ett kompispris. Jag förutsätter då att du inte behöver ta en massa extra tid i anspråk för kopieringen. Jag tror inte att du kommer att sälja dubbelt så många med ett lågt pris, jag tror att det blir ungefär samma, så länge det håller sig i ett prisläge med två siffror. Mindre intresse tror jag kommer först en bit över hundralappen.
#3 & 4. Jag håller med i det ni skrivit. Ska ta och fundera över det! Tack för att ni tagit er tid och svarat.
Det är antagligen inget dussinevenemang. Det du kan erbjuda förmodar jag är unikt. Ta betalt som för en musik-CD om det inte är väldigt få bilder.
Vänliga hälsningar
Niklas
Försöker du ta ut som för en musik CD så kommer några få att köpa, resten kommer att kopiera från de få köpta…