Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1485 ggr
Yeahsussu
0

Fotografera begravning

Hej allihopa.

En av mina närmsta vänners pappa dog tidigare i veckan, och familjen vill att jag ska fotografera hans begravning. Mycket har jag fotograferat, men begravningar har jag ingen erfarenhet av alls. Vad är tillåtet och vad är big no no? Har funderat att lägga mitt 50mm/1,8 på min Canon och låna brorsans Nikon d80 med tamron 27-75mm/2,8.

Jag vill ju inte verka påträngande mot andra, för säkert finns det såna bland folket som inte gillar när nån fotograferar på begravningar, så jag vill inte trippa runt mycket såsom man kan göra på bröllop.

Är det ok att fotografera människor när dom kommer fram till kistan o lägger blommor där? Eller ska man bara fotografera när den anhöriges familj gör det? Såna saker jag funderar på..

Robert
0

Om familjen har bett dig fotografera begravningen så är det för att de vill ha minnen av själva begravningen och de människor som närvarade under den. Jag skulle hålla mig på lite längre avstånd och fotografera med ett tele. Fånga människors ansiktsutryck och sorg.

Hoppas det vara till någon hjälp.

Bästa hälsningar!

Robert Hammar

KurtB
0

Hej!  Det här är en svår fråga. Skulle du själv vilja bli fotograferad i en sådan situation?

Yeahsussu
0

2#, grejen är ju den att den anhöriges familj vill att jag ska dokumentera begravningen. Själv funderar jag lite på vad som är etiskt rätt på en begravning. Det kommer att vara musiker o talare på plats, och de är ju helt ok att fotografera, likaså kistan som jag kommer att fotografera innan själva ceremonin börjar. Allt annat är lite si och så, vad göra och vad inte göra..

J14oh
0

Skulle du ite kunna fråga de anhöriga innan begravningen var de vill att du tar bilder då? :)