Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 740 ggr
tove-k
0

uv-filter på ny D80?

Hej! Jag har precis fått min första systemkamera, nikon d80.(den är suverän!)

Men så har jag. en fråga. Har 18-135 obj. och fick med ett motljusskydd. Fick även en billig variant uv-filter(Kenko MC UV 67 mm)

Så nu till min fråga.. Bör jag sätta på uv-filtret? Eller räcker det med motljusskydd? Kommer fotografera mest utomhus och är vekligen rädd att det ska komma smuts på linsen osv.

/Tove

Glad

Inkanyezi
0

UV-filtret är främst ett mekaniskt skydd för objektivet, mycket lättare att göra rent, och det kan lätt bytas om man har lyckats få repor på det. Det påverkar knappast bilderna utom i speciella motljussituationer då det kan introducera fler reflexer.

Jag skulle nog föredra att sätta på det, eftersom det innebär ett visst skydd för frontlinsen, och man inte behöver vara så rädd för vare sig fingeravtryck eller repor.

Men om man märker att man får reflexer (spökbilder) när man tar i motljus kan man ju prova att plocka bort det i just såna situationer.

Quiila
0

Jag har också precis köpt en D80 och fick med ett UV-skydd. 
Jag satte på mitt direkt, för som någon säger, hellre byter jag UV.filter då och då än att behöva köpa nytt objektiv pga repor o liknande.

Motljusskyddet tog jag bort direkt då det gav skuggor i nästan alla bilder.

Ja, visst är D80n underbar? :) Jag har haft min i mindre än 2 dygn, och jag har redan tagit nästan 400 kort :)

~Quila Roze~

tove-k
0

Okej! Ja jag älskar den! Nog mitt livs bästa köp!men tror jag kommer älska den ännu mer när det på våren då det är ljust och grönt ute.:)

Quiila
0

#3 Ja den är kanon! Ja, jag längtar också till våren, när blommor och träd slår ut och gräset blir grönt :) Då lär det fotas hejvilt!

~Quila Roze~