Svårläst minneskort
Fick med ett 2gb minneskort när jag köpte min systemkamera (D80) för någon vecka sedan.
Men köpte mig ett nytt på 4 gb häromdagen (precis samma som förra, bara större utrymme) och datorn vägrar läsa det.
Sätter i minneskortet direkt i hårddisken men inget händer, men sätter jag i det gamla på 2gb så hittar datorn det direkt.
Kan föra över bilderna ändå via kabel, men tycker att det är smidigare att köra genom minneskortet…
Någon som vet vad som är fel?
~Quila Roze~

Du har nog inte stoppat det i hårddisken, men du har antagligen en intern minneskortsläsare.
Ett 4 GB SDHC-kort är inte samma standard som ett 2 GB SD-kort. Din interna kortläsare i datorn kan inte läsa SDHC, du lär få skaffa en ny kortläsare, det gjorde jag. Det finns åtskilliga kortläsare som klarar SDHC, det enklaste är kanske att skaffa en för USB.
Men som sagt; din kortläsare kan inte läsa ett 4 GB kort, den är inte gjord för det.

Va? Kan dom inte det? Hmm, hade jag ingen aning om.
Hårddisken är för mig hela mackapären som kallas hårddisk, så vet inte vad jag annars skulle kalla den!? ;)
Ok, men då kan jag lika gärna fortsätta krångla med sladden, för det blir ju ändå sladd om man ska ha en kortläsare för usb, eller iaf en extra sak att hålla reda på ;)
Tack för ditt svar, nu vet jag iaf!
~Quila Roze~

Nej, det är inte datorlådan som kallas hårddisk. Hårddisken är en rätt liten sak som sitter inuti lådan någonstans. Datorns delar inuti lådan är strömaggregat, moderkort med processor, minnen och eventuella instickskort för bildskärm och annat och så hårddisk, och eventuella andra diskenheter för dvd och cd eller minneskort eller disketter.

#3 Men i folkmun är det nog "hårddisk" man använder sig av!?
Sak samma, nu vet jag iaf varför det inte funkar!
~Quila Roze~