Kameran i väskan
Igår fm åkte jag Lidingöbanan över Lidingöbron, ljuset var nästan magiskt, disigt men ändå skarpt solljus som spred sig över vattnet med Värtan, fartyg och stadsbilden i siluett, åh det var vackert!
Hade dock inte kameran i väskan, iofs tveksamt om det ens skulle gå att stå någonstans och få någon riktigt bra bild av det hela, men OM så hade det varit otroligt fint misstänker jag:)
Hör gör ni, har ni alltid kameran med er, för det fall det perfekta fototillfället infinner sig? Eller tar ni mest promenader (eller vid speciella tillfällen förstås) och har som mål att fotografera?

Jag har i stort sett alltid en kamera med mig. Min mobil har en kamerafunktion, men kommer framöver så långt det går att ha med min systemkamera med mig.
Nu har jag under året planerat mina fotoutflykter och vet ungefär vad jag kommer att ta för bilder, landskap-barn-blommor-insekter-fotoprojekt mfl. Det hela börjar med att jag har läst någon artikel i en tidning och vill sedan gå ut och ta liknande bilder jag har läst om. Nu i min utbildning har jag haft fotoprojekt. Framöver har jag ungefär 30-40 olika bilder som jag ska ta.
Hälsningar
Robert
Jag har en ganska hygglig kamera i telefonen och den har jag alltid med mig. Mer för att fånga händelser än för att ta natursköna bilder. Tunnelbanebron mellan Danderyd och Bergshamra bjuder alltid på vacker utsikt. Tyvärr är fönstren ofta så smutsiga att det inte ens är någon idé att försöka fotografera.
Vänliga hälsningar
Niklas

Håller med föregående talare…man kommer ganska långt med de nya mobiltelefonkamerorna. Såklart inte jämförbara med systemkameror men det går att ta förvånansvärt bra bilder. Faktum är att jag ibland blandar mobilbilder med "vanliga" digitalkamerabilder och folk har ofta svårt att se vilka kort som är tagna men vilken kamera.
När jag reser har jag dock alltid med mig en vanlig digitalkamera i byxfickan!
Oskar

Till och med jag börjar faktist inse vitsen med att ha en kamera inbyggd i moobilen, även det tagit en stund. Det händer ofta, inte minst så här på hösten, att jag fastnar vid en plats som jag skulle vilja föreviga. Det egna minnet börjat ta slut.
Om jag hade bestämt så hade dock bra MP3-spelare kommit före kamera i mobilerna… :)
// staffan
Asså, ni kan ju inte komma och säga att kameran i mobilen räknas som kamera! ;) Visa mig lite snygga natursköna och njutbara kameramobilbilder…
Nej, det är bara roberts svar som räknas ;)
Men utvecklingen går snabbt, så snart så kanske…

>luckyman
Hur bra behöver dom bli för att du ska kalla dom för kamera?

Mvh // Staffan
#5: Det här är ingen perfekt bild, men jag tycker att det är en bra bild med tanke på att alternativet vore ingen bild alls. Jag råkade ha mobilen i fickan. Så länge man har glädje av bilderna är de tillräckligt bra.
Tänk också på att bilden är tagen med min gamla Sony Ericsson K700i. Med K750i kan jag ta betydligt bättre bilder kvalitetsmässigt.
Vänliga hälsningar
Niklas

Närbild av van Goghs solrosor va? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#9 Ja oj men nu e den väl bättre?
Oskar
Nu ser det plötsligt ut som höstlöv. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Tja, något bättre optik och nån megapixel till så är vi väl där typ…
De senaste 2 mpix kamerorna kan kanske hjälpligt räknas in som också :)