Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 897 ggr
Cydonia
0

Objektiv - hjälp?

Jag tänke införskaffa mig en systemkamera i vinter - Canon EOS 350D.
Man kan köpa den med ett kitobjektiv, EF-S 18-55/3,5-5,6. Men nu är det så att jag hört att det objektivet inte är något man ska satsa på, så jag behöver lite hjälp.
Som sagt är jag amatör och behöver kanske inte bästa kvalitet, men är det värt att köpa kitobjektivet?
Och om det inte är det, förslag på andra objektiv?

Rosenhill
0

Jag är också amatör och köpte den kameran med kit objektivet och är nöjd med det, men kompleterader med ett 70-300 för lite längre anstånd.

Skulle gärna vilja ha dyrare objektiv men det är så mycket att lära sig på kameran så det är inte lönt för mig att köpa dyrt änn.

Dom som vet säger att man växer ifrån objektiven efter hand.

mvh cecilia

Linnah
0

#0 Kvaliteten på 28-55mm är inte alls bra. Jag skulle tipsa dig om att köpa 350D begagnad (det är jättemånga som säljer den nu nästan ny, eftersom många vill byta upp sig till 400D), och satsa inte på 28-55mm om du inte får det i princip gratis. Istället kan du satsa på t.ex. ett Sigma 28-105mm som är bättre i kvalitet och dessutom täcker fler brännvidder. Själv har jag 28-55mm samt ett Tamron 55-200 som också är väldigt trevligt - jag använder inte 28-55mm i princip alls.

Cydonia
0

#2 Bra idé med att köpa begagnat, passar mig som fattig student. Jag har kollat dina föreslagna objektiv också, fastnade lite för Tamron 55-200. Men jag är också intresserad i ett macro-objektiv, funderar på Canon 60/2,8 Macro USM.

Linnah
0

#3 Jag har 60mm makro också. ;) Det är också väldigt trevligt, men för allroundfotografering så är det nog bäst att börja med ett zoomobjektiv för det är mycket mer allsidigt. Ett objektiv med fast brännvidd ger bättre skärpa, men begränsar dig på så sätt att du måste flytta på dig hela tiden för att komma närmare objektet, zoom kan du ju liksom stå kvar men ändå ta dig närmare.

Cydonia
0

#4 Jo, det förstås. Får fundera på det där… =)

palsternackan
0

den här tråden är nog inte igång nu, men jag frågar ändå! xD

Hur vet man hur nära man kan gå med ett objektiv? =/ förstår inte riktigt..