Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 994 ggr
Eostra
0

Fotografera macro

Jag har en Nikon D40 och är ganska intresserad av macrofotografering, men med de objektiven som jag har (Tamron 70-300mm och kitobjektivet Nikkor 18-55mm) kan man ju inte komma sådär supernära med.

Så nu undrar jag om man typ kan köpa någon lins som man lägger på objektivet eller om man kan svänga om objektivet (hur nu det ska gå till vet jag inte, men har hört om att det ska gå iaf Oskyldig) så att det ska fungera bättre till macrobilder? Eller är det bättre att köpa ett macroobjektiv?

Är helt ny på dethär med mellanringar och närbildslinser och vad de nu allt heter, så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara lite mera om det! :)

jaffar
0

Gå in på google och sök på macrofotografering så hittar bra information.

janne

Jack
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jadu.. du nämde rätt många olika typer för att komma in i macro… så vi ta allt i tur och ordning..

-Vi har det trad. makroobjektivet. utmärkt att använda just till macro där du lätt kan gå in och ut för att fånga den bild du vill ha utan att behöva vara orolig för att inte få fokus. Ett bra med för många dyrt alternativ. Men ska man vara mångsidig inom makrofotografin så är det överlägset det bästa du kan ha!

-Mellanringar fungerar rätt bra då du kan använda olika många mellanringar för att först få den macrograd du vill ha. Sedan är det bara att fokusera och knäppa av. Kvalitésmässigt så är dessa väldigt bra då mellanringarna inte har en massa linser som sänker skärpan. Du förlorar dock en del ljus med mellanringarna. mellan 1-4 bländarsteg beroende på mängd ringar.

-närbildlinser är som ett forstoringsglas som du sätter i filter gängan fram på objektivet. Det ger lite sämre skärpa men fortfarande så skulle jag säga att den är acceptabel förlust då du aldrig förlorar mer än ett bländarsteg i ljus. Många fotografer föredrar närbildslinsen just pågrund av att den är enkel, snabb och extremt bra för sin kostnad till sina macrofotografier.

Att ha ett zoomobjektiv på kameran och hålla ett vanlig objektiv (cirka 50mm) bakvänt mot zoomobjektivet främre lins ger en väldigt extrem makrobild. Du måste dock ha båda objektiven i oändligt fokusläge och du får fokusera igenom att gå närmare/längre ifrån objektet. Du får ett extremt kort skärpeldjup. lägger du fokusen på ett flugöga så är resten av flugan ur fokus Du kan dock igenom att ha ditt zoomobjektiv i 100mm läge och ditt standardobjektiv i 55mm läge så ger det en liten förstoring grad. zommar du sedan in med din zoomglugg så kommer förstoringen att bli snabbt större. vid 300mm lär du vara på gränsen till att se kvalster.

Se filmen som är bifogad för sådan extrem macrofotografi.

Eostra
0

Tack för svaren båda två. Har funderat på att iaf kanske köpa ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, tycker det verkar bra. :)

Jack
0

ja det är ett väldigt bra objektiv! det kan jag gå i god för då jag sett mcyekt bilder tagna med detta objektivet!