Svårt att sova men inte utslagen!
Mycket bra! Tilltalar mig verkligen. Toppbetyg! Gillar det hårda och avsaknaden av detaljer som talar om vad som händer (hi hi) med händerna. Och ramen. Mycket bra val. Mer sånt :-)

Tack Mihe
!! Jag försökte skapa en känsla här , det inre lugn som vi strävar efter när kroppen inte vill göra som en själv vill. Att kunna nå sin egen övermänniska som kan balansera synerna och känslorna.
Jag gillar verkligen bilden :-)
Kul att det finns någon mer som gillar att "skapa bilder" här. Har känt att jag inte riktigt passar in här med mina bilder men stannar kvar ändå för jag trivs så j_a bra :-)

#3 det gäller att följa sina egna regler vid foto,man kan inte vara konstnär genom att följa standarden. Typ jag älskar macro foto, men det vackra finns redan där, att skapa något ur ingenting är ännu vackrare.
Svårt det där. När folk har varit och tittat på mina bilder på utställningen så har dom jag känner kommenterat att dom är så mörka el. att det är svårt att se vem det är på bilden. Men jag förklarar att det inte är porträtt utan bilder med en tanke el. en känsla bakom. Att personen på bilden inte är viktig, det kan vara vem som helst. Men då tittar dom bara på mig och säger - Jasså jaha…och så börjar dom prata om något annat.
Det väcker tankar hos mig. Fick jag inte fram det jag tänkte när jag gjorde bilden…och om jag då gör så konstiga/knepiga bilder (elller om dom är så usla) att ingen förstår dom…för vem gör jag då bilder? Mig själv? Men jag bor i en liten tvåa…det får inte plats så många bilder på mina väggar…eller ska dom bara ligga i datorn…
Några av er känner nog igen att jag funderat på det här förut men nu gör jag det av en annan andledning. Jag gör inte alltid bilder bara för att minnas en händelse utan för…ja…varför…

Väldig expressiv och djup bild , jag kan tänka mig kanske en viss längtan till och med en dröm som väntar på att förverkligas. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord/Foto=en miljard! Du ska inte fundera så mycket på varför människor inte förstår dina bilder eftersom vi lever i ett samhället där informationen är riktad direkt till människor utan att behöva tänka så mycket på själva innehållet, vi kvävs dagligen i miljarder intryck som bedövar våra sinnen och gör oss mer eller mindre slavar av vår egen utveckling. Det viktigaste är hur du känner att din skapelse blev och att den tillfreställer dina egna behov.
Tack Mandrakonian! Du är så klok. Helt rätt. Jag borde inte visat mina bilder. Nu gjorde jag det med förhoppningen om att få respons men den tycks utebli. Så i fortsättningen…kommer jag inte bjuda mer på min "konst"…utan den får stanna där den uppskattas.
Men det är för j_gt att människor har blivit så medieförstörda att dom inte längre kan se på bilder som inte är "journalistiska".
"Allt för konsten!"
Ha det gott och krya på dig!
Mihe

Jag gillar bilden i #6 och jag tycker du skall fortsätta att visa dina bilder att folk inte uppskattade dina bilder verkar konstigt men kanske e de så att dom som uppskattat bilderna inte sagt något utan bara nickat igenkännande inom sig .
mvh/bjorsa
Tack för ert stöd :-)
Ska snart ta ned dom och sen ska dom få hänga i en sk. installation hemma i vardagsrummet istället.
(Jag gjorde i ordning en privat mapp på beanpix med bilderna från utställningen men jag väntar ännu på ett lösenord dom ska mejla och nu har det gått 10 dagar snart. Verkar inte ha fungerat.)

# Hej Mihe , jag har funderat ett tag på att fokusera mig på att visa bilder för barn helt enkelt av denna enkla anledning ( Barn ser på saker med naturlig instinkt och är inte lika påverkade av andra faktorer som vi vuxna) plus att barn är ärliga och enorm kreativa i sina svar. Jag frågar ofta min andra pojke om vad han ser i bilden och hur han skulle göra om HAN tog den bilden , ibland är svarerna helt OUT OF THIS WORLD, testa om du har tillfället.Mvh/ Mandrakonian
#11 Hej Mandrakonian, ja barn kan nog vara kreativa och väldigt spontana så varför inte.
För min del känner jag att jag vill göra bilder som relaterar till känslor som man nog måste vara lite mer livserfaren för. Jag har skrivit mycket poesi i mitt liv och inom mig bor poeten kvar så jag vill kunna göra poetiska bilder så småningom. Men vägen dit är lång och jag har mycket att lära mig först. Trots att jag har hållit på med drömtolkning och symboler i många år så har jag svårt att ställa om från ord till bild. Drömbilder vore oxå en häftig utmaning men för det krävs mer kunskaper i Photoshop en dom jag har idag men det kommer.
Jag tycker mycket om flera av dina bilder för att jag ser känslor i dom. Jag vill bli berörd och det blir jag av flera av dina bilder.
Synd att du bor så långt bort, det hade varit roligt att prata bilder mer seriöst någon gång.
Krya på dig! / Mia
mihe, jag och många med mig har sagt det förut: Dina bilder är verkligen bra. Jag gillar många av dem, men inte alla - de skall erkännas. Några av dem säger mig inget, men många av dem når mig och jag imponeras och fascineras, samt inspireras. Kanske inte inspireras att försöka efterlikna dina bilder, i grunden tror jag att vi alla måste fokusera på det vi tycker bäst om och det som ger oss själva mest (liksom att denna typ av bildskapande ger dig mest). Men jag inspireras till att fortsätta utveckla mig inom de områden jag tycker är intressanta och ger mig något. Och visst, jag skall inte smyga undan med att jag försökt mig på lite bildskapande liknande ditt, men utan något resultat som jag känner är värt att visa.
Däremot visar jag gärna andra bilder, som jag antingen är nöjd med, stolt vill visa upp för att jag tycker de är bra, eller som jag vill ha feedback på för att utvecklas.
Nu kanske jag är ute och snöar, men du ville visa upp dina bilder för att få bekräftelse. Tyvärr vet jag av egen erfarenhet (inte utställningar, men livet som sådant) att oftast får man bara feedback när det är negativt och det är inte ens säkert att det då är konstruktiv feedback. Vill man ha bekräftelse (vilket vi alla vill och behöver i olika mängd och former) tror jag att det ibland är viktigt att poängtera vad målet/syftet med bilderna eller fotot är (när det handlar om fotografering och bildskapande). Att hänga ut bilder som du gjort på ett bibliotek (var det va?) är väldigt modigt, för det är inte alls säkert att det är folk som uppskattar konstarten bildskapande som går förbi och tittar. Och om man inte uppskattar / förstår / vet vad det är man ser, så är det svårt att bekräfta eller ge feedback / ha en åsikt som ger skaparen något.
Om man istället har en informationsruta eller liknande (kanske du hade?) som berättar lite om dig som skapare och hur du har tänkt, så kanske du når fram till fler? (ett tips i all välmening till framtida utställning)
Sist men inte minst: Om du känner att du skall sluta visa upp dina konstverk för att du inte får uppskattning för dem, så tycker jag i alla fall att du skall fortsätta visa upp dem här. Här finns folk som uppskattar dem, och som kan ge dig feedback. Jag ser fram mot att få ta del av och beundra fler av dina konstverk framöver,
I all välmening,
mvh /Martin
mvh Martin
Tack marnyman för ditt iinlägg. Jag vet inte var jag ska börja. Grejen var lite att testa om det jag gjort kommer fram i bilderna…alltså hur jag tänkte när jag gjorde dom. Som bilden här som jag kallar "sömnlös" är för mig det jag täntke när bilden skapades. Hur man ligger och stirrar rakt ut i natten och bara KAN INTE SOVA. Det har väl hänt dom flesta mer en en gång så jag hoppades att den bilden kanske det var någon med samma erfarenhet som kunde känna igen sig i. Jag satte inga titlar på bilderna för jag ville inte "plantera" eller bestämma vad bilden var tänkt att föreställda. Jag ville veta om någon kan se det jag tänkt med bilden.
Det här var min första och sista utställning. Inte för att det inte gick som jag utan jag vill göra bilder för mig själv bara utan en tanke på vad en annan person eventuellt kan se i bilden och för att det ger en större arbetsro. Jag lärde mycket på den här utställningen. Bland annat ska jag ta bort glas på dom bilder jag hänger upp. Glaset ger störande reflexer. Tack Janne för det tipset;-)
Jag kommer göra bilder och plansher för att ge bort och använda själv som vanligt men inte hänga till allmän beskådning. Jag gillar att göra vykort, bokomslag och likn. och det fortsätter jag oxå med.
Jag är kreativ och kan inte låta bli att göra bilder så om bara armen hänger kvar ett tag till vid axeln så kör jag på som förut. (Har problem med musarm som är förlamande ibland. Går aldrig det över?!)
Stort tack för allt ert stöd :-)
Mihe
Tack själv för att du delges oss hur du tänkte. Jag förstår din vinkel, att sätta rubriker på en bild eller att tala om vad man tänkte gör ju automatiskt att man tänker i samma banor.
Jag förstår hur du tänkte med sleepless (och så störigt det är när man ligger där och vet att man måste somna för att klockan snart ringer och man måste vara pigg och alert på jobbet dagen efter). Skall dock erkänna att mina första tankar när jag ser bilden är en inlåst person. Någon tittar in i en cell/rum genom ett nyckelhål eller kvisthål i dörren.
mvh Martin
#15 Bra! Tack för det, det är precis det jag vill veta…vad beskådaren ser. Det är ju olika beroende på vilken erfarenheter vi gjort i livet.
(Och det blir nästan som terapi…varför ser du just det i bilden? Kan du lära dig någon om dig själv till och med? Det är inte meningen men tanken slår mig nu…intressant bonus.)
Svårt att säga varför man tänker på ett visst sätt, men viss har ens erfarenheter här i livet en stor roll (tror jag). Dock har jag aldrig varit inlåst (ja, kanske inslängd på rummet när man busat för mycket när man var liten, det kommer jag inte ihåg men är ju inte alls omöjligt
).
När jag ser bilden så tänker jag som jag skrev på någon som är inlåst i en cell. Kanske någon i arrestpersonalen som tittar till den omhändertagne genom luckan och kollar att allt är ok?
Som du säger alltid kul att veta vad betraktaren ser i ens bilder, vad som uppskattas och vad betraktaren kunde varit annorlunda. Kanske skulle man införa en kritikertråd där syftet med postningar är att få lite mer konstruktiv feedback än bara om bilden är bra eller dålig, gillas eller inte gillas? En tråd där man kanske "måste" motivera varför bilden är bra eller dålig, eller om det då handlar om bildskapande - vad man ser i bilderna? Skulle kunna utveckla båda betraktare och skapare.
mvh Martin
#16 Jag har funderat vidare, din fråga fick mig att börja fundera på varför jag kände / associerade som jag gjorde och inte bara att jag gjorde det.
Jag har funderat på olika andra möjligheter, med samma motiv. Jag tror att om du hade haft den i färg, hade jag nog tänkt mer frihet, kanske hade jag då kommit in på sömnlös man som låg och grubblade? Hade det varit en tjej som legat där, så hade jag förmodligen (svårt att säga nu när man själv satt igång tankeprocessen och inte bara får ett synintryck att bearbetea) kunnat tänka tjej som hade svårt att somna - kanske låg hon vaken och väntade på att jag skulle komma hem från jobbet? Eller var det en tidig morgon, och jag var på väg till jobbet - hon hade legat vaken en stund och lyssnat på mitt slammrande i köket när jag åt frukost och nu kikade jag in för att ge henne en slängkyss innan jag går till jobb? (fast hade hon varit vaken hade det inte bara blivit slängkyss såklart
). Tankar som i vart fall för mig är intressanta.
Nu skall jag strax sätta mig ner och titta igenom dagens skörd, styvt 170 bilder (varav säkert 120-140 seriebildstagning). Varit ute i två omgångar, riktigt skön höstdag i Malmö idag!
mvh Martin
#17+18 Kul idé med en speciell sträng för kreativ kritik och motivering. Men det här kanske inte är rätta sajten för det. Här handlar det om fotografering och inte om bildskapande.
Kul oxå att det fick dig att fundera kring bilden. Det gläder mig. Ser fram emot bilden med kvinnan som ligger och väntar :-) Vill du ha en kvinnlig modell för du är man? Jag valde ju en manlig modell (som den kvinna jag är.)
Angående valet av modell så tänkte jag nog inte så mycket som fotograf, utan bara på vad olika motiv skulle rendera för tankar hos mig. En man får mig inte automatiskt att tänka på en partner eller någon som ligger och väntar på mig, det skulle en kvinna däremot eventuellt kunna få mig att tänka. Är inte så mycket för modellfotografering annars, men att göra intressanta bilder / vinklar av ett foto som inkluderar en modell är en annan sak. Tror inte könet spelar någon roll för mig då, det är vad fotot skall ge för budskap som avgör valet av kön möjligen.
mvh Martin