Jag har ännu inga RAW filer på datorn. Men jag förbereder mig för framtiden och installerar detta stöd iaf.
Jag kan passa på att fråga. Varför är RAW filer bättre än .jpg?
Vad jag vet så är den enda skillnaden att RAW filer är okomprimerade villket gör dem enormt stora gämnfört med .jpg.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Idag använder jag uteslutande Adobe Bridge för att förhandsgranska mina bilder.
Hälsningar
Robert

Själv har jag bytat allt från Canons egna ZoomBrowser EX och Digital Photo Professional 2.1 till Adobe Bridge, Lightroom, RAWshooter och nu använder jag ACDsee pro.
Adobe bridge tyckte jag var för slö, och RAWshooter ändrade automatiskt på bilden så fort man tittade på den. Canons program var omständiga och gav fel värden på ljuset när man tittade på bilderna, alla bilderna såg underexponerade ut.

ACDsee är det något man kan prova?
Vad upplevde du som slött i bridge?
Hälsningar
Robert

Ja, det finns 30dagars testversion [här
](http://downloads.acdsystems.com/en/acdseepro.exe "http://downloads.acdsystems.com/en/acdseepro.exe")Det som känndes slött i bridge är nog att jag inte får upp thumbnails på mina RAW bilder. =/

#5, du får du uppdatera din Bridge så den hanterar din kameramodell.
Hälsningar
Robert

det är den senaste =(
Körde uppdatering precis
Illa bara att det krävs en äkta windows kopia :/

#7, tryck Ctrl+K i Bridge, kolla in i Advance om du har satt ned "Do not process files larger than: (200) mb" Inom parentes är ett värde som du kan ändra om det är lågt så kommer du inte få några tumnaglar.
#8, kostar tydligen att vara pirat.
Robert
Imatch klarar det mesta.

#9 Funkar snabbt och bra när jag konventerar cr2-DNG

Tidningen Digital Foto För Alla har testat 4 stycken råkonverterare och gjort en recession med bedömingar utav dem.
ACDsee fick sämsta betygen på 7,3.
Capture One Pro fick högsta betygen på 8,7.
Mellan dessa två kom Adobe Photoshop Elements 4 på 8,6 i betyg och Bibble Pro 4 på 7,7.
Jag har själv testat Capture One Pro, men det var dock ingenting jag tyckte om på grund av allting kändes för rörigt med aldeles för mycket menyer och text. Jag vill ha det rent och snyggt, därför fastnade jag istället för det enkla programet Adobe Lightroom som desutom fungerar mycket snabbare än Capture One. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson