Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2517 ggr
emmaa
0

High key

Är det någon som har några fina high key bilder att visa upp? Tycker det är superfint och skulle vilja göra ett försök, men kan inte så mycket om dem.

Antar att man ska överexponera bilden på något sätt, men hur mycket? Hur ska man belysa bakgrund och personen?

/Emma

Robert
0

Här är ett enkelt sätt att göra highkey bilder, placera din modell vid ett fönster, mät det du vill ha rätt exponerat, typ främre delen som är närmast kameran, ansikte eller eller annan kroppsdel.

I detta exempel ville jag ha vänster bröst rätt exponerad.

I detta exempel ville jag ha ansiktet rätt exponerad. (blixt bakom vägg)

Det som ligger utanför exponeringen blir över/under exponerat. High key blir överexponerat, tom helt utfrätt, dvs vitt.

Hälsningar

Robert

xarfez
0

Robert du länkade till exakt samma bilder?

Robert
0

#2, tack för hjälpen, då är det iaf en som öppnar mina länkar :)

Robert

atilla
0

Robert du länkade till exakt samma bilder? :-))

/Magnus

emmaa
0

Tack Robert Glad Hur har du ljussatt bilderna? Behöver man mycket ljus vid en high-key bild? Jag vill ta med vit bakgrund, hur belyser jag denna? Två lampor?

Andra har tipsat om bouncer + reflexskärm på modellen. Behöver jag ännu mer?

/Emma

Robert
0

#5, i första bilden har jag bara en reflexskärm till höger om modellen rätt långt bort.

i den andra bilden har jag en softbox+Canon blixt bakom väggen till vänster i bild, väggen var av frostat plexiglas, till höger i bild har jag en reflexskärm.

Hälsningar

Robert

emmaa
0

Tack Robert. Du svarar alltid när man har problem Räcka ut tungan

Howzer
0

#1: Första exemplet skulle jag inte kalla high key, det finns alldeles för mycket mörkt i bilden. I andra exemplet tycker jag bara att den högra delen av bilden är high key.
Ett par exempel på vad jag anser vara high key, lite åt det extremare hållet:
Exempel 1
Exempel 2

Obsevera att detta är min åsikt men det behöver ju inte vara rätt Flört

Norrskenet
0

Jag håller med Thomas att en bild som ska kallas high-key skall till största delen var ljus med bara några mörka partier.

emmaa
0

Jag hade nog tänkt mig lite ljusare än Roberts bilder, men tycker ändå att de kan kallas high key, kanske bara inte lika extrema som vissa andra. Exempel 1 i #8 var en bra bild som liknar det jag vill uppnå medan exempel 2 var alldeles för ljus för min smak. Hon ser lite läskig ut!

Är det någon av er andra som har några förslag på ljussättning?

/Emma

AktieTrader
0

Vi har skrivit om detta en gång tidigare. Där kanske är ngt tips.

High key

Robert
0

Det är alltid en fråga om smaksak och tolkning. Vad vill du ha med i bild och vad vill du ha utfrätt = helt vitt? Jag vill ha kvinnans kropp med i bilderna, bakgrunden är ointressant men inte helt, jag vill visa att hon står vid ett fönster men inte vad som finns utanför.

Här är ett exempel på high-key nudeart: http://www.designboom.com/portrait/hosoe.html Väldigt faschinerande bilder av Eikoh Hosoe, något jag vill ha i min portfölj.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

#12 Bilden på rumpan som ser ut som ett kors är otroligt snygg.

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Räknas denna bilden som en highkey? Bilden tog jag 1984 på frugan den är sedan inscannad .

mvh/bjorsa

Robert
0

#14, i den skola jag har gått beträffande high key så gäller det att slå ut en bakgrund och göra den helt vit. Du har nästan lyckats. Charmerande fru du har.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#15 Skall hälsa henne det :-)Kanske man skull fixa lite med den i photoshop .

mvh/bjorsa

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Nude-artbilderna anser inte jag att de är high-key möjligen rumpan. De andra är enbart kontrastrika.

#14 Jag skulle inte kalla den high-key. Jag anser att den bara är överexponerad. Om man gör om den lite så närmar den sig high-key. Se bifogat exempel 

Enligt den definition jag hittat på nätet skall bilderna mest bestå av ljusa färger och inte vara kontrastrika.

high-key
adj
1. Said of paintings and photographs: containing pale tones and very little contrast.

high-key lighting (′hi ¦ke ′lid·i?) (graphic arts) In photography, lighting that produces tones that fall mostly between white and gray, with very few dark-gray or black tones.

Robert
0

high-key är motsatsen till low-key. Blond brud i bröllopsklänning med vit bakgrund är ett exempel på high-key och svart kan i med en svart bakgrund är ett annat exempel på low-key.

Det handlar mer om att ge bort något i high-key och low-key bilder. Det är delar i bild som går till helt vitt eller helt svart. I ett histogram så blir det en spik till vänster eller höger om diagrammet. Sedan är det som alltid inom konst och fotografering en tolkningsfråga, den kan vi notera här ovan att den är delad.

Hälsningar

Robert