Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 769 ggr
Qviq
0

Nybörjare

Snart är det dax för mig att fylla 20, och i present har jag önskat mig en system kamera. Men nu kommer det till att det är min första system kamera och att jag igentligen inte vet ett dugg om systemkameror. Men någon gång måste ju vara den fösta. Ingentligen så är det nog ingen smart ide att låta mig ha en systemkamera för jag råkar vara lite väl klumpig av mig, men jag vill så gärna. Så jag hoppades att det kanske skulle kunna finnas en relativt lättanvänd kamera som är stöttålig innom en prisklass av 3000-5000 kronor, eller är jag dömd för ett liv med enbart enklare kameror?

Tacksam för svar..

"Chaos is a friend of mine."

pellepiano
0

Vad är det du saknar med din nuvarande kamera som du tänker att systemkameran ska råda bot på ?

Tänk på att en av fördelarna med system är att man kan byta objektiv, och de är i regel dyra saker om man ska ha bra kvalitet.

Den största fördelen med system är  möjligheten till kort skärpedjup och bättre brusegenskaper ipå högre ISO.

Innan man skaffar sig en system kan det vara bra att gå iegnom lite grunder. Finns en gratis skola på   FOTOVÄSKAN.SE

Inkanyezi
0

Och det kan vara värt att påpeka att det inte finns någon systemkamera som är stöttålig. Man måste vara ganska försiktig med dem för att undvika att skada dem. Största risken brukar inte vara stötar, även om det ofta händer att objektivet, framför allt filtergängan, skadas av stötar.

Det finns kameror som tål en hel del, och de flesta av digitalkamerorna är inte alls väldigt "enkla", även om de är enkla att hantera. Det skiljer systemkameror från kompaktkamerorna, för en systemkamera kan visserligen vara enkel att hantera om man bara "kör på grönt", men då kommer man aldrig att utnyttja den fullt ut. Om man är ute efter en lättanvänd och tålig kamera så är det inte en systemkamera,

Bland de särskilt tåliga kamerorna utmärker sig några modeller från Olympus med modellbeteckningar som innehåller SW, som SW 1030 och SW 850. De tål stötar, de tål vatten. Om en sån blir smutsig kan man diska den.

I övrigt, om man vill ha en mer tålig kamera ska man främst leta efter en som inte har några utskjutande delar.

Största risken att klumpa till det med en systemkamera ligger annars just i att man kan byta objektivet. Därmed kan man få in smuts inne i kameran eller skada delar därinne om man råkar komma åt. Ett av de ofta återkommande ämnena just för systemkameror är hur man ska göra rent sensorn som sitter därinne. Det är definitivt ett jobb som kräver lätt handlag och stor noggrannhet och en ren och dammfri miljö.

Du skriver "nybörjare" i rubriken. Jag tolkar det som att du inte har fotograferat mycket innan; jag tror att du kanske skulle fotografera en del innan du bestämmer dig för om du alls ska ha en systemkamera.