Första systemkameran
Hej! Har bestämt mig för att köpa en systemkamera, det blir min första. Har funderat lite och tror att det blir en Nikon D90. Även om jag är öppen för andra förslag, men vill helst ha en Nikon tror jag. Men vad tycker ni att man ska köpa mer än själva kameran? Alltså nu i början, sen så köper man väll antagligen mer efter ett tag, men vad som är bra att ha, om inte nödvändigt, nu i starten.
Det jag kommer använda den mest till är nog lite av varje, men just nu känns det som att det blir mest orörliga saker, iallfall i början. Men möjligheten finns att jag kommer att ta lite kort i simhallen då jag håller på ganska mycket med simning, dock så är det oftast jag som ligger i poolen och plaskar så det lär inte bli så jättemånga kort, men kanske något.
Så undrar jag om ni tycker att man ska köpa ett kitobjektiv eller satsa på ett bättre direkt. Jag tror att det bästa vore om jag köpte ett objektiv som man kan fota det mesta med för att se vad jag fotar mest, så då kanske det vore bäst med ett billigare kitobjektiv för att senare köpa ett bättre, vad tycker ni?
Visste inte vart jag skulle publicera inlägget, så ber om ursäkt om det hamnat fel.

Jag tror oxå på att köpa med kitobjektiv från början. Detta för att du själv ska upptäcka om du klarar dig med det ( vilket är mycket möjligt, blir ju billigare då ).
Ett minneskort behöver du också. De är ju billiga idag.
Du bör också köpa en kameraväska + rengörnings grejer tycker jag iaf.

Okej, men har funderat lite och just nu verkar det som att jag ska köpa dethär:
Nikon D90 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR + 4GB minne + UV-filter + väska + microfiberduk
Vad tror ni om det?
Låter bra tkr jag. :)
Men gör inte samma tabbe som jag och släng ut några hundralappar för mucker genom att köpa en för liten väska. När jag köpte min kamera så köpte jag en väska som va 'figursydd' för en systemkamera, altså den fick precis plats och lilla blixten till. Men nu i julas ville jag ha ett nytt objektiv. Det köpte jag, men då gick ju inte det objektivet ner i den väskan! Så fick köpa en ny väska för 500 spänn och nu ligger den gamla väskan och 'skräpar'…
Det låter på dig som om du kmr köpa mer objektiv m.m till din kamera. Den 'nya väskan' jag har nu är en nikon väska, jätteskön och mkt rymlig och mkt fack, köptes på net on net. men vet att den finns på on off med. Köp en sån, jätte bra, funkar även så klart att bara ha en kamera+objektiv i :)

Okej, kan vara något att tänka på… Kan skriva lite tydligare vad det är som ingår i paketet så kanske det blir lite tydligare. Det är iallafall ifrån Cyberphoto.se
Dörr UV 52mm Digital hihg grade
Nikon D90 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber
SanDick SecureDigital SDHC 4GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet)
Soligor Zoomväska Classic Line Modell L
Så vad tror ni? :)

Förresten, bör man inte köpa photoshop oxå? Ska isåfall köpa elements, då jag inte känner mig redo att lägga ut så pass mycket pengar på CS ännu eftersom att jag aldrig använt mig av programmet förut. Men vad finns det för böcker som ni tycker är bra där det står hur man använder programmet och gärna lite tips oxå. Tack på förhand! :)

#5 Jag har precis köpt en D80 från Cyperphoto.
Ska du ha extern blixt och andra objektiv redan i början så ska du nog försöka hitta en större väska, för den man fick med rymmer bara kameran med ett objektiv (jag har 18-70).
Det jag saknar redan nu är ett stativ, så det kommer bli nästa grej att köpa, och en ny väska där jag kan få med mig allt.
~Quila Roze~

Har la lita svårt att bestämma mig, men aja. Tror att jag kanske ändrar mig till att köpa ett kit med 18-105-objektiv istället. Vad tror ni om det? Är det en okej början eller bör jag ta och satsa på något annat? Vad isåfall? Hittade iallafall Plusfoto & Data (www.plusfoto.se)som verkade ha ganska okej priser, men vill gärna höra era åsikter om dem innan jag bestämmer mig. Så vad tycker ni? Har ni bra eller dåliga erfarenheter av dem?
Sen undrar jag lite över det där med EU eller Sverige. Om man beställer EU-import så är det juh några hundra billigare, men ja, är det att rekomendera eller ska man köra på svenskt iallafall?
Och vill veta lite om de där värde paketen som de säljer oxå. De kan man väll ha till Nikon oxå va? Eller vart ska man annars vända sig för att få tag på dem? Några bra tips? Men annars, vilket ska man välja? Prisskillnaderna är juh inte så stora men innehållet varierar juh lite. UV-filter ska man väll iallafall ha va? Och en väska och minneskort. Kan beställa ett till minneskort oxå för någon extra hundralapp när man köper kameran. Vad skulle ni satsat på?

Det är lite olika hur man anvämder kameran. Jag tycker att ett extra batteri är bra att ha. Batteriet kan ta slut när man är långt ifrån laddaren.

Batterier brukar vara väldigt billiga på www.kaffebrus.com Till min Canon 40d fick jag 2 st för 250 kr.
www.bildbehandla.se är bara för Elements. Utmärkt sida.
Jisses, låter som att du är gjort av pengar
Men en stor och rymlig väska kan vara bra att köpa från början, hellre för stor än för liten (den tabben har man gjort) och är själv ute efter en ny väska.

#11Njä gjord av pengar är jag inte dirket. Menhar nästan en 10 000 iallafall på kontot, men ska nog önska mig lite i 15-årpresent oxå så att jag har lite kvar. Men men. :P