Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 794 ggr
skogstrolletbarbro
0

Nu är det, upp till bevis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har under julhelgen skaffat mig en systemkamera.

En Canon, EOS 450D. Verkar ta mycket fina kort, bara man lär sig den…

Här ett kort på en av våra hundar, en berner sennen. Hon heter Tanja och sitter ute i snön. Dagen är så kort så ljuset ser ut så där under den största delen av dagen.

Jag har bara ljusat upp kortet lite.

Kritik önskas.

Vaselek
0

Ett bra tips när man fotograferar djur eller barn m,m är att komma ner på deras nivå om du förstår vad jag menar,

Tex sätta dig ner på huk liknande så att du kommer i ögonhöjd med motivet.

På det viset så får man en trevligare betraktarvinkel samt att man får med horisonten med.

annars tyckte jag bilden va helt ok förutom att jag tycker blicken dras till den ljusa pricken i övre vänstra hörnet (antar att det är en snölykta eller liknande som lyser.)

Bullan
0

Hunden är jättefin, men då du ljusat upp bilden, så har pälsstrukturen försvunnit i bläsen i ansiktet, dvs det vita har blivit utfrätt. Antagligen har du fotat med blixt ganska nära hunden. Det är lättare att få fina djurbilder utomhus under dagtid då man vill ha med så mkt av strukturen som möjligt i pälsenFlört

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

skogstrolletbarbro
0

Tack för kommentarerna! Det för gärna komma fler.

#!.  Det är nog bättre om man kan komma ner i ögonhöjd med motivet, förstår jag. Det glömmer man liksom bort med vår berner sennen. Hon är så stor att man lätt glömmer bort att man är större än henne. Glad

Den ljusa pricken hade jag helt förbisett. Det är ett ljus från vår utegran.

#2. Du har alldeles rätt! Den här årstiden, här uppe, får man försöka pricka in  de ljusa stunderna på dagen. Sedan är det ju en utmaning att motivet är samarbetsvilligt när man själv vill. Får försöka tänka på det!

Bleenda
0

Grattis till en canonkameraSkrattande Jag har också en sån. Så nu får vi tävla om vem som tar bäst bilder på insekter och sätta in på "svensk natur" i sommarFlört

Jätte fin hund.

Lillmassa
0

Jättefin hund och bild. Färgerna är vackert tecknade i pälsen även om jag tycker #2 har rätt om bläsen. #1 har bra råd. Skärpan sitter där den ska och skärpedjupet är perfekt.

Det jag skulle vilja göra är att få bort "grådaskigheten", sedan du ljusade upp bilden, genom att ändra level lite m.h.a. photoshop. Redigera bort ljuskällan i övre vänstra hörnet samt (och detta är väl oredigerbart:) då bilden togs, vinklat kameran 90 grader så att porträttbilden blev stående med mer hund i bilden. Plåtningsvinkel från lägre mankens nivå ungefär. Ytan till höger om hunden upplever jag lite luftig.

Kameravalet är för övrigt trevligt (hrmm… då jag själv har en?). Skrattande

skogstrolletbarbro
0

Så snälla ni är,  här allihop och så hjälpsamma! Jag tar åt mig som en svamp! Jag som knappt vågat knysta om att jag varit in här. Ni är ju så duktiga alla.

#4. Tack, Bleeda! Så du tycker att kameran är bra. Så roligt! Ååh, vilken utmaning du ger mig,  att tävla med dig! Jag som har beundrat och undrat hur du kan få till dina foton så bra och det tror jag att jag skrivit om i mina inlägg. Jag har ju inget närbildsobjektiv och… kom ihåg att jag är en nybörjare!!!

Ja, hunden är speciell!

#5. Jag reagerade också på grådaskigheten. Tror du att den beror på att jag ljusade upp bilden. Jag förstår inte riktigt hur du menar med level och vad betyder m.h.a då?

Ytan till höger om hunden beskriver du som luftig. Menar du att den  inte betyder något för kortet? Det har du rätt i, i så fall. Om jagistället hade plåtat hunden med kortet stående hade den kommit mer i fokus. Förstår vad du menar. Roligt att ni tycker kameravalet är bra. Hmm, jag känner mig mera, som en i gänget då!!!

#6. ´Tack för länken. Den säger en hel del som jag ska ta till mig!

Lillmassa
0

Med hjälp av (m.h.a.) ett "skjutreglage" i programmet Abobe Photoshop i en av undermenyerna kan man justera svärta, konstrast och ljushet bl.a. Fler alternativ finns men det var det jag menade med "level", det vill säga "nivå". Genom att göra detta med kontrastreglaget kan man få "grådaskigheten" att försvinna.

Ja, "grådaskigheten" kan ha inträffat då du ljusade upp bilden överlag men även av andra orsaker. Du skrev att du ljusade upp bilden lite och jag misstänkte att du inte efterjusterat kontrasten…  Glad

Ja, jag menade att ytan till höger kunde användas precis som du antog, nämligen att vrida kameran och ta stående kort. Såsom bilden ser ut nu finns, för mig, en svag känsla av att jag vill se mer av hundens kropp.

Ett vanligt fel många gör i början är att försöka få centrum av sökarbilden på hundens huvud (eller en persons huvud vid porträtt) vilket gör att man inte betraktar bilden som helhet. Man blir snarare nöjd med att man verkligen fått med huvudet och att där är skärpa.  Hoppas du förstår hur jag menar.Onödigt mycket "luft" kommer då med.

Ibland vill man dock ha med en yta såsom här men det har också att göra med användningsområdet för en bild. Vid tillfällen som detta, ta gärna flera bilder och i olika vinklar/stående och liggande format. Det ger dig roliga stunder vid redigering.

Jäkligt fin hund. Välkommen till "gänget" - kör så det ryker!

Skrattande

Bleenda
0

#7 Nu blir jag nervös.

Måste skaffa ett riktigt macro objektiv. Jag har inget till den här kameran. De andra macrobilderna jag satt in har tagits med den gamla kameran.

Tack vad snäll du ärSkrattande Jag ser mej som en nybörjare fortfarande.

Meghan
0

Hamnade visst i fel tråd.