Sälja bilder
Jag åkte på begäran till en bekant som hade ett litet bröllop bara för de närmaste som fotograf. Absolut inget märkvärdit alls och jag tog ca 500kr för det.
Ja 500 var det första som dök upp i huvudet på mig prismässigt.
Jag vill inte ta några överpriser, då bildena inte är proffstagna, plus att hon är min kusin.
Men jag ville ha en riktlinje på vad som är ett lagom pris :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag skulle säga att du sätter en lägsta gräns och utgår därifrån vad det kan vara värt.
Men jag har ingen aning om vad normalpris är för en bild?
Solbackens kaniner
#4: Jag tror inte det finns något normalpris för en bröllopsbild. Det förekommer priser från 0 upp till 30000 och långt över det för bevakning av ett bröllop. Säg 500 om du är nöjd med det. Det är inte så att de kan gå till någon annan om de tycker det är dyrt och 500 är småpengar för ögonblicksbilder de aldrig kan få igen.
Vänliga hälsningar
Niklas
#0: Jag såg just bilden. Om det är den klassen på övriga bilder tycker jag att 500 kronor är ett kraftigt underpris. Den är mycket vacker och tagen i rätt ögonblick.
Vänliga hälsningar
Niklas

#6 och #7
Tack så mycket! Ja de flesta bilder är rätt så fina. Fick dock bara bilder utanför kyrkan, då det bara var deras anlitade fotograf som fick fota där.
Jag ska fundera lite på vilket pris jag ska ta, men det känns lite dumt, det är ju min kusin, och jag är som sagt bara amatör.
Solbackens kaniner
#8: Hur menar du att det ska påverka priset att du är amatör i det här fallet? Det enda som spelar någon roll är kvalitén på dina bilder. Det vore skillnad om du skulle sälja in ett uppdrag i förväg.
Att det är din kusin kan förstås påverka priset och då är 500 kronor billigt. Jag tar 1000 kronor per bild för bilder jag redan har.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nej, men med tanke på att dom hade en riktig fotograf där också.
Jag har aldrig sålt flertalet bilder förut.
Solbackens kaniner
#10: Med tanke på att de hade en riktig fotograf där borde de aldrig ha behov av dina bilder. De borde hellre vilja betala för bilder till en släkting än till någon utomstående.
Vänliga hälsningar
Niklas

Mitt gräs är grönast på min sida. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Sammanlagt blev det 91 bilder. Jag sa att jag ville ha 800 för det.
Får se vad dom svarar.
Solbackens kaniner