Foto iFokus

Foto

Etikett: landskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1456 ggr
skogstrolletbarbro
0

Hur kan kvisten framträda bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett kort som jag tog i dag när jag var ute på skidtur. Hur gör man bäst för att få kvisten i fokus och bakgrunden mer suddig?

Det här kortet har jag inte redigerat ett dugg. Därför att jag ville det skulle visa på min fråga.

En annan sak är också det här med blått ljus. Är det för att dagen är så kort här uppe som korten blir så blå? Det är svårt att ta sig ut precis rätt tid på dagen. Går det blåa att ta bort, i redigeringen?

[mingdie]
0

Om du skall ha bakgrunden mer suddig så får du använda en större bländaröppning. På det här fotot så har du en bländare på 5.6. Nu vet jag inte vilken den minsta bländaren som du kan få på ditt objektiv men om du går ner till 2.8 så kommer bakgrundnden att bli suddigare.

Tänk bara på att kvistarna smälter in med träden i bakgrunden. Om du hade böjt dig ner lite så hade du fått himmel som bakgrund istället.

Niklas
0

#0: Temperaturen på ljuset är olika vid olika tider på dagen. Man kan ofta justera den i efterskott i ett bildbehandlingsprogram, men det beror på vad du har för bildformat. I RAW går det bra.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

RaggeNo1
0

Prova utan blixt.

skogstrolletbarbro
0

Tack, snälla ni! För era råd.

#1. Jag vet inte hur jag har det med bländare. Ska titta efter… Jag tror bara jag kan komma ner till 5,0.

Att fälla ihop benen en aning är ju inte svårt… ska tänka på det.

#2. Hade aldrig hört talas om RAW, men när jag undersökte bildformaten som jag har tillgång till så verkar RAW finnas. Får testa det. 

#3. Okej, utan blixt. Får försöka hålla kameran stilla då.

Niklas
0

#4: Om du inte är van vid RAW kan det kräva en del invänjning. Det finns nog artiklar här om det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Inkanyezi
0

Den blå färgen kommer av att himmelsljuset är betydligt blåare än din blixt, och när kameran tar med blixt så blir vitbalansen rätt för blixten; då blir snön blå där blixten inte når.

Det är alltså en blandljussituation, och det slipper du när du inte använder blixt. Om du tar utan blixt kommer kameran endera att ställa in vitbalansen automatiskt, vilket kanske är enklast, eller du kan välja att ställa den själv.

Om vitbalansen är korrekt inställd får man bra färger också med jpeg-bilder och behöver inte använda RAW om man tycker att det är för krångligt. Det förutsätter så klart att man inte har blandat ljus med olika färg, som det blir när man tar med blixt och himmelsljus. Det kan inte RAW råda bot på; om man ställer vitbalansen i RAW efter snön, och har tagit med blixt, då får man ju i stället gulstick på det som blixten belyser.

skogstrolletbarbro
0

#5, Jag har inte vågat mig på det där med Raw än men ska undersöka senare, hur pass krångligt det kan vara.

#6. Ja jag förstår vad du menar men snön häruppe är blå, hela den ljusa tiden på dagen, så här mitt i vintern. Den kanske blir ännu blåare med blixt, troligt.

Det där med Vitbalans är tydligen väldigt viktigt, för att få rätta färgerna på bilderna.

Ställer kameran in vitbalansen själv om man tar bilden med automatisk inställning?

Hur stor skillnad gör det att ta en bild med automatisk inställning? Så här i början.

Inkanyezi
0

Kameran ställer vitbalansen själv när du har den inställd på AWB; dvs på alla lägen, inklusive manuellt. Om den står på grönt så ställer kameran in allt, och då tar den till exempel med blixt när det är svagt ljus, och vitbalansen ställs för blixten.

Och skillnaden, hur stor den blir? Det måste du ju faktiskt prova, det går inte att beskriva med ord.

Det finns flera autolägen än det gröna, det finns program, tidsförval och bländarförval också.

Förutom vitbalansen måste man i regel också kompensera exponeringen när man tar snömotiv. Snön ska ju inte bli grådaskig utan vit. Alltså måste man exponera mer än automatiken väljer, och det gör man genom att ställa kompensation; prova någonstans från +1 till +2.

RaggeNo1
0

A och O! Stativ!

skogstrolletbarbro
0

Tack, för svaren. Jag ska ta mig en tur ut imorgon och prova. Det har ju varit så kallt här, ända ner till nästan -40 grader men nu har det blivit mildare. Fast då kommer det naturligtvis snö i stället.