Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1423 ggr
kennethf
0

Redigeringsfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Har ett antal bilder tagna med godistema, närmare bestämt polkagris. Helt enkelt en model som är smikad rött och vitt. tyvärr så blev det vita inte så vitt som jag hade önskat på vissa bilder. Någon som vet om och i så fall hur man kan förbättra på det så naturligt som möjligt. Bifogar en bild så ni ser vad jag menar. Hoppas på massor av tips och ideer.

Mvh Kenneth

Lillmassa
0

Ex på ett sätt:

1. Öppna bilden t.ex i photoshop

2. Spara bilden under nytt arbetsnamn.

3. Skapa nytt lager.

4. Använd polygonial lasso med en pixelstorlek av ca 2 - 3 pixel (för att få en soft övergång) för att markera in de "vita" områdena. Gör detta med uppförstorad bild och i det nya lagret.

5. Använd sprayfunktionen/borsten med vit färg och fyll i de vita områdena med ett reducerat tryck i sprutan/borsten. Se också till att önskad borststorlek (diameter, spridningsyta) är vald. börja med ett svagt tryck och bygg upp en täckande yta tills du känner dig nöjd.

6. Du kan sedan m.h.a. justering på lagrets fyllnadskontroll (fill) reglera önskad totalfyllning starkare eller svagare tills du är nöjd. Ev. efterjustera med mer "sprutning"

7. gör lika med röda färgen på ytterligare ett nytt lager

8. Antigen fixa "sockerkornen" i vita lagret eller på ett eget lager.

9. vill man kan man även göra tänderna vitare i eget lager, fast de är ju redan fina.

10. Spara filen i .psd och .jpg eller liknande  format.

Det är nästan alltid bra med flera olika lager. Gör man tokigt kan man ju "släcka" eller ta bort lagret utan att allt fixat försvinner.

Bullan
0

Jag provade för att se hur jag skulle ha gjort…

*öppna upp och dubblera lagret

*måla med vitt med pensel i balndningslager - mjukt ljus på det   som ska förstärkas vitt

*öka den röda och vita färgen i selektiv färgändring

*softa huden litet(för att framhäva läpparna ännu mera

*lägga litet mer skärpa på läpparna

*punshade till färgerna aningens i blandningsläget -

täcka över ca 5%

*lägga ihop lagren och sparaGlad

Gjort i CS3

Resultatet blev så hära!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Lillmassa
0

Tycker det blev mycket naturligt och bra. Inte alls överarbetat.

Blev du nöjd själv? Jag vet, dum fråga! Tidsåtgång?

Skrattande

Bullan
0

#3 TackGlad, jovars är nog nöjdFlört Det tog ca 6-7 minuter att fixa!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

kennethf
0

Tack båda två för tips och ideer. gillade verkligen vad du gjort med bilden #3 precis lagom. Nu ska jag sätta mig och försöka göra lika dant på dom bilderna vi vill ha. Tack så jätte mycket.

Mvh Kenneth

Bullan
0

Lycka tillSkrattande

kennethf
0

Så här blev mitt resultat, hade svårt att softahuden så mycket som jag ville men jag är rätt nöjd:D

Tack alla som kommit med tips, jag måste absolut jobba mer med photshop och lära mig.

Mvh Kenneht

Eostra
0

#7 Det blev riktigt bra! :D

Bullan
0

CooltCool

palsternackan
0

jättefint! men den röda färgen på tungan tar över lite xD

Lillmassa
0

Övning ger färdighet! Visst är det kul?  Glad

Hallonet
0

#1 & #2 Vad har ni för något photoshop? Själv har jag gamla Adobe Elements 2.0, och förstår knappt några uttryck. B.la hur man dubblar lagren? Selektiv färgändring och punshade till färgerna i blandning läget? Detta finns inte på mitt vad jag vet men jag har inte haft det så länge…

Bullan
0

#12 Jag har en äkta version av Photoshop CS3!

Att kunna jobba i flera lager tror jag även finns på den version du har!? I CS finns det blandninslager som ger olika effekter automatiskt, att "punsha" till färgen är bara ett uttryck jag använde för att beskriva att jag gav färgerna mera "stuns" eller gjorde dem mera mättade etc…Flört 

Att dubbla lagren…är att man kopierar bilden och lägger den ovanpå orginalet. Det innebär att du kan göra en massa ändringar m.m. på bilden utan att för den skull göra något ingrepp på orginalbilden och att man kan gå tillbaka m.m. om man ångrar något man tillfört bilden. Man kan i princip ha hur många lager som helst på ett foto. Ett lager för att öka färg, ett för skärpa, ett för redigeringar m.m…

Uppe i listen högst upp på sidan då du öppnar ditt program, så finns det säkert en hjälp/info-knapp, där brukar det stå en hel del om vad som går att göra i programmet.

Lillmassa
0

#12 - Får jag föreslå följande lilla snabbkurs?

http://www.pccollege.se/Kurser/elements/Kurs%20Elements2.pdf

LeoL
0

här är min bild .. !! ..

tycke det blev lite för övernaturligt men fin bli det .. :=)

jag använder mig av mask layer

curves - Nik plugin

palsternackan
0

#14 du råkar inte ha en länk till photoshop elements 6.0? Har precis fått det och fattar ingenting! xD

Lillmassa
0

"16 - Tror att detta skulle kunna vara något för dig…

http://help.adobe.com/sv_SE/PhotoshopElements/6.0/help.html?content=WS642E5E05-044B-4f29-A0DD-8A2751D24BE2.html

Hoppas det hjälper!  Skrattande

Taurus
0

Mitt resultat med PS.