Huggis
Jag hade turen att den 12 augusti få förmånen att komma en huggorm nära. Första gången jag varit endast ca 1-1,5 meter ifrån den. Den låg i backen upp mot huset mitt på vägen, som tur var missade vi den med bilen. Den hade lagt sej i huggläge och tittade stint på mej. Av en naturlig orsak så ville jag inte gå i Supermacro läget, dvs, köra kameran emot den :-) så jag fick nöja mej med att använda zoomen lite grann. Att dom hade röda ögon hade jag inte en susning om, det såg jag sedan i datorn. Har läst mycket fakta om dom och det är fascinerande och intressenta djur måste jag säga.
Det enda jag gjort med bilden är att jag gjort den lite skarpare i Paint Shop, går säkert att få den bättre framhävd men jag är nöjd med bilden ändå.
Kan tillägga att denna orm inte blev ihjälslagen som dom annars brukar bli, jag tror på att vi kan leva sida vid sida. Har inte sett till den något mer fast jag gått och letat.
Är första gången som jag verkligen har sett en huggorm på nära håll och hunnit se zick-zack mönstret så tydligt. Jag har bott här i 18 år och har faktiskt tagit ormar på en pinne och flyttat dom från tomten då dom varit lite nära huset. Men då har jag varit ganska säker på att det har varit snokar (hoppas jag i alla fall att det var).

Snygg bild! =D

tack… jag gillar den…

Tjusig bild på huggormen verkligen bra bild
mvh/bjorsa
Fascinerande och bra påpasslig bild!
Huggormar är väl fridlysta?

#4 japp.. alla grod- och kräldjur i Sverige är fridlysta. Grodyngel får man t ex ha i en hink eller balja för att följa utvecklingen men man måste sedan lägga tillbaka dom där man hämtade dom.
Mycket vacker orm.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vacker bild Irma!
På Hallands Väderö kryllar det av huggormar. Tror att det är den mest huggormsrika platsen i Sverige. Men jag är inte säker.
Har sett åtskilliga "Ormgropar" med mängder av huggormar där krälandes omkring.
I gårkväll såg jag filmen "Anaconda" med Jennifer Lopes.
Jag är glad att vi inte har sådana ormar här hemma i gamla svedala! :)
//CarlS

irma, modigt av dit att ha alla sinnena i behåll för att ta en sådan bild på en orm. Jag hade inte vågat tror jag.
Robert
Vilket fint ex. av "Vipera Berus" 
#7 Den ormen är så overkligt överdriven så det är en skymf mot hela reptilvärlden. Den gröna Anacondan "Eunectes Murinus" blir sällan mer än 5 meter och man har aldrig hittat nån över 8 förutom i sägner och sagor. De enda verkliga ormarna i den filmen är "bebisarna" i slutet men även det var en underart till den fruktade gröna och kallas Gul Anaconda "Eunectes Notaeus" och blir sällan större än 3-4 meter. Sådana har jag haft 3 stycken i egen ägo för ett par år sedan, väldigt spännande orm som tillhör släkten "Boidae" alltså samma grupp som tex. den helt vanliga boa constriktorn.