Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 613 ggr
Benke
0

foto.ifokus räddade resan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen var jag i Italien för att fotografera en ny båtmodell. Tyvärr var jag inte beredd på utmaningen med starkt soljus och hög kontrast mellen ett vitt däck och burgundy färgad skrovsida.

Efter att försökt allt jag som amatör rimligtvis kan påverka så åkte jag hem med svansen mellan benen och hoppades på ett mirakel.

Efter att sökt igenom foto.ifokus så hittade jag http://www.moderskeppet.se/photoshop/landskap_himmel.php som gav mig den saknade pusselbiten och satte igång hjärncellerna.

Lösningen var genialt enkel: Jag använde RAW formatet på en av de "bästa" bilderna och genererade flera bilder med olika exponering ur samma grundbild. Sedan modifierade jag Mattias Karlssons exempel från länken ovan och lade in en överexponerad del av skrovsidan på båten och ersatte den mörka. Voila! Nu går det att använda bilden som det var tänkt. En misslyckad resa blev helt plötsligt lyckad.Cool

Mvh/Benke

PS. Nästa steg är att ta en underexponerad version av bilden och maska in det vita däcket med lite bättre kvalitet.

[mingdie]
0

Stark sol och vatten är alltid svårt. Själv tar jag flera foto med olika exponeringar och gör på samma sätt som dig. Jag kör också med punkt exponering på mätaren och tar flera kort, först siktar jag på en ljus och sedan en mörk del av objektet. Kollar också histogrammet under tiden.

Vad är det för båt och vem tillverkar den? Jobbar också med segelbåtar:

Eddie

Robert
0

Benke, kul att du fann något som kom till användning!

Hälsningar

Robert

Benke
0

#1 Det var en Delphia 33. www.delphiayachts.se

Mvh/Benke