Digitala filter...
Innan digitalkamerornas tid så fotograferade man som bekant med gamla hederliga kompakt och systemkameror istället. Till systemkamerorna användes ofta olika filter som man skruvade på framför linsen. Polaroidfiltret var kanske det vanligaste.
Nu till min fråga: Många av dagens digitalkameror har inbyggda funktioner för att skapa olika digitala filtereffekter. Finns det egentligen någon anledning att använda dessa när bilderna ändå tar vägen förbi PhotoShop?
Mvh // Staffan

Med ett neutralt gråfilter kan du få längre slutartider med. En längre slutartid kan behövas om du vill få ett vattendrag att se mer effektfullt ut, eller om du vill panorera något som rör på sig med en lång slutartid och det kanske är väldigt ljust ute - då är ett ND filter bra.
Ett avtonat gråfilter kan du få rätt exponerad himmel med rätt exponerad förgrund.
Ett polarisationsfilter är alltid användbart för att få bort reflexer och få blåare himmel.
Cokin har ett vettigt system med filterhållare. På så sätt kan du använda samma filter till olika objektiv. Med extrema vidvinklar så ska man ha Cokins Z-system.
Andra filter har jag svårt att se någon nytta med då mycket kan göras i exempelvis Photoshop.
Hälsningar
Robert
Ett filter är annars bra att skydda linsen med. Det är billigare att köpa ett nytt filter än att handla en ny lins eller en ny kamera.
mvh/gurin

Bra kommentarer!
När jag skrev mitt inlägg hade jag främst digitalkamerans inbygda filter i åtanke men man kan såklart, precis som ni säger, också använda "vanliga" filter vid fotografering med digitalkamera.
// staffan