Recension: Canon Powershot S3 IS
Du som äger denna kamera får gärna sätta ditt betyg på den samt skriva en kommentar nedan med positiva och negativa saker.
Typ av kamera
Canon Powershot S3 IS är först och främst inte en digital systemkamera, utan en avancerad digital kompaktkamera. Den har inbyggd bildstabilisator och är en såkallad storzoom, den har 12x zoom vilket ger den ett breddviddsomgång på 36-432 mm på en 35mm kamera.
Sammanfattning
En sak jag har lärt mig, skall man skriva långt skall man ha en sammanfattning i början. Annars är risken att ingen läser vidare (och är det inget för läsaren, skall den inte heller behöva läsa vidare). Vem skall köpa denna kameran? Entusiasten som tidigare inte fotograferat med systemkameror, oavsett digitalt eller analogt. Den som vill ha en avancerad kamera till en bra peng för att lära sig grunderna i kreativ fotografering, även på lite längre håll, men som inte vill lägga ner femsiffrigt på kamera plus 2-3 objektiv. Den som står ut med att de högsta iso-lägena i princip inte går att använda om det inte är så att det är en bild som måste tas… kungen kommer nedsinglande i fallskärm på gatan eller dylikt. ISO400 fungerar under vissa förhållanden, men annars tycker jag att ISO200 är gränsen. Helhetsintrycket är att det är en bra kamera som jag är nöjd med i köpet, den motsvarar i stort alla mina förväntningar och på vissa områden till och med klart över mina förväntningar, medan bilder i max teleläge är mycket ljuskänsliga, lite känsligare än jag trodde den skulle vara så det blir ett litet minus.
Mitt betyg: 4
Betyget skall alltså jämföras med de krav jag hade på kameran (se "Användningsområde". Betyget skall heller inte på något sätt jämföras med digitala systemkameror, utan med andra kompaktkameror som strävar efter att ge lite mer. Vilka kameror är femmor? Jag har inte hittat någon sådan, men t.ex. Konica Minolta Z5 ser jag som en värdig utmanare, men som hamnar på 3-3,5 på det jag testat den (min far har en sådan).
Prisbild
Kameran kom ut på marknaden i början på året (mars-april tror jag) och har sjunkit relativt mycket i pris sedan dess, inte minst sedan Canons minsta digitala systemkameror i 350-serien blivit mycket populära och sjunkit lite i pris (tror jag) sedan 400:an kom.
Priset ligger idag på runt 4.500 kr inkl moms.
Användningsområde
Jag försöker att fotografera i flera olika områden, inte bara fastna för en genre. Dock föll mitt val på denna kameran på att jag inte hade ekonomi för en digital systemkamera med den typ av objektiv jag ansåg mig behöva för den typ av fotografering som jag främst sysslar med: Natur och vilda djur/fåglar. I denna recension utgår jag som ni kommer att märka mycket från den typen av fotografering, men jag har även gett mig på lite annan fotografering och det kommer att uppmärksammas där det hör hemma.
Kameran som helhet
Allmänt
Jag är nöjd med kameran. Mycket nöjd till och med. Jag visste att den inte kunde ge mig de fågelbilder som jag sett tagna med Mark II-kameror eller andra pro-kameror som är av typen digitala systemkameror. Jag visste också efter att ha sett bilder från båda kameror att de inte skulle kunna mäta sig riktigt med Canons 350, den minsta digitala systemkameran (och med minsta menar jag då inte nödvändigtvis storleksmässigt även om jag tror att den är det också, utan främst att det är den minst avancerade/bästa). Men åter till S3:an.
Reglagen, knappar och rattar, tycker jag sitter på bra ställen. Diskuterade lite med en annan S3-ägare huruvida det var bra att zoomreglaget satt på samma knapp som avtryckaren, samma finger används alltså. Det är väl en vanesak men jag tycker det funkar bra - han var mindre nöjd.
Lite missnöje, kanske på grund av felaktiga förväntningar?
Jag skall dock inte sticka under stol med att jag är lite besviken på bilderna i max-zoom läge. Jag var medveten om att det skulle vara delvis brusiga bilder även på de lägre isotalen, men jag trodde inte riktigt det skulle vara så markant på iso200. Iso80och Iso100 är jag nöjd med. Jag har inte märkt av kromatisk abberation i max-tele-läget så som jag läst att det skulle kunna förekomma vilket är positivt. Men som sagt, bilder tagna i max zoom (allt handhållet, kanske blir bättre med stativ) är jag inte så nöjd med som jag trodde de skulle bli. Det beror också mycket på en felräkning av mig - jag trodde att jag med 432mm skulle komma närmre än jag gjorde. Kanske en konverter kan fixa detta - mer om det under tillbehör.
_Mycket nöjd!
_De gånger jag använder kameran utan att vara i ljussvaga situationer i naturen, och på kortare håll tycker jag kameran tar kanonbilder. I klarblå himmel och sol är det heller inga problem med naturbilder även på låga iso, med mycket gott resultat. En del av det negativa jag skrev om ovan kan även vara att jag själv inte hunnit lära mig de optimala inställningarna för olika ljusförhållanden/situationer. Inomhus tycker jag att det blir mycket bra bilder, dock ett litet minus för den lägre brännviddsgränsen, man behöver nästan en vidvinkelkonverter inomhus om man inte bara skall fotografera 1-2 personer, eller om man inte är i större rum. Men bildresultatet som sådant blir mycket bra.
_Batteri och blixt
_Jag använder nästan uteslutande kameran med vanliga sökaren, inte displayen på baksidan. Jag har ännu inte kunnat ta slut på mina batterier (uppladdningsbara 2500NiMh), trots att jag fyllt minneskortet två gånger (2 x 400 bilder). Utöver det har jag vid ett tillfälle tagit 500 kort på två dagar, varav ca 100 med blixt samma dag - helt utan laddning mellan. Och bra med kräm kvar i batterierna. Jag tycker det är en fördel med AA-batterier då man kan få tag på dem överallt om det skulle krisa. På test har jag efter att ha tagit ca 250 bilder gått igenom alla på kameran genom att titta på dem på displayn, samt zoomat på alla. Och raderat de som var dåliga. Batteritiden är jag alltså mycket nöjd med (jämför visserligen med en digitalkamera från 2002, men i alla fall) 
Funktioner
Kameran har olika läge, A(uto), men även P, Tv och Av. Sen kan man även fotografera i eget läge… man kan alltså fotografera helt automatiskt eller använda vissa förinställningar, eller laborera helt själv. En av anledningarna att jag köpte denna kameran var just att jag känt ett stort sug av fotografering men inte riktigt visste hur mycket intresset skulle vidareutvecklad. Jag ville alltså ha en bra kamera att kunna lära mig grunderna med, för att därefter kunna växla upp till en bättre kamera att växa in i. Jag har inte hunnit med att lära mig att utnyttja allt, men det går framåt och det blir roligare - och bättre resultat för hela tiden.
_Seriebildtagning
_Det var ett krav på den kameran jag valde, att den skulle ha en bra seriebildtagning. Detta då målet är att fotografera flygande fågel och springande vilt, och då vill man ju inte missa ljust DET ögonblicket. Det jag testat är jag mycket nöjd med denna kamerans seriebildtagning. I bästa bildläget rasslar den lätt iväg 2,3-2,5 bilder / sekund, och då skall det kanske sägas att jag har ett Sandisk Extreme III 1 Gb SD-minne, som läser & skriver i 132x och alltså klarar av buffringen så att säga.
_Motivprogram
_Kameran har ett antal motivprogram; macro, supermacro, fyrverkeri, sport, natur osv osv. Jag har inte hunnit testa alla så mycket att jag kan uttala mig om alla, men om man tar några bilder med ett visst motivprogram, som jag t.ex. gjorde med fyrverkeriprogrammet, så kan man utgå från de värdena när man sedan laborerar vidare lite för sig själv. Det är utvecklande, samtidigt som det snabbt går att hitta ett bra läge om man inte är säker på vad man skall välja och har ett motiv framför sig som man inte vågar riskera. Ett stort plus tycker jag alltså.
Ett annat plus är den vridbara displayen på baksidan, lika bra om man måste sträcka upp kameran över ett folkhav för att kunna fotografera (och ändå se vad man siktar på och inte bara chansa) eller när man skall ner på gräsrotsnivå och fotografera.
_Raw eller inte
_Ja, denna kameran kan inte ta i raw-läge vilket irriterar många. Kanske kunde jag gjort de bilder som jag ovan skrivit att jag inte blir helt nöjd med bättre genom bildbehandling, om jag tagit dem i rawläget. Dock är jag mer intresserad av fotograferingen vid fototillfället, än efterbehandlingen, och jag vet att jag inte skulle sitta och fixa de flesta bilder. Alltså fungerar det alldels utmärkt för mig att ta bilder i vanligt jpeg-format istället för RAW.
_Filmkamera
_Jag använder sällan kameran som filmkamera, men det faktum att den har en mycket bra filmfunktion gör att man kan ta kortare avsnitt vid kul behov - och man kan faktiskt fotografera samtidigt som man filmar (men det blir en kort svart bildruta i filmen, där fotot tas). Dessutom har den stereoljud, jag är mycket nöjd med denna funktionen (filmfunktionen alltså). Vill någon se filmexempel så säg till så skall jag försöka fixa det. Det enda negativa är att filmfunktionen slukar minne, ca 2 MB / sekund.
Tillbehör
Det finns en mängd tillbehör, både Canons egna samt andra tillverkares som fungerar till kameran, vilket gör att man kan bygga ut en redan bra kamera ännu mer för att ta steget närmre den digitala systemkameravärlden (med olika objektiv mm). Telekonverters, vidvinkelkonverters, närbildslinser mm. Jag kan dock inte recensera något av dem då jag inte har skaffat något av dem än, men det kommer - var så säker. Närmst på programmet står en telekonverter.
Med facit i handen - har fotograferingen blivit roligare? Har mitt intresse ökats?
Ja, absolut. Både genom kameran, och genom den hjälp man fått att använda finesserna genom att läsa tips och tricks på denna eminenta sida.
Med facit i handen - gjorde jag rätt val - eller skulle jag gått direkt på en digital systemkamera?
Jag vet faktiskt inte. Jag hade för en digital systemkamera (valet hade då blivit en 350D) fått ge ca 1500-2000 mer för bara huset plus ett objektiv. Med ett sigma teleobjektiv, t.ex. 70-300 så hade jag fått ge ytterligare ca 2.300-2.500 i orginalpris (jag är nog för feg för att köpa begagnat). Eftersom att jag redan i somras (när jag gav 6.000 för kamera + minneskort) gav maximalt vad jag hade och därmed inte då hade kunnat skaffa mig det där teleobjektivet som nog är det jag skulle använt mest, så tycker jag att jag gjorde rätt som började med denna, för att kanske till nästa sommar sälja denna och ta steget till den digitala systemkameravärlden. Å andra sidan hade man kanske kunnat snåla massor på en hel del saker i 2-3 månader, för att istället i slutet av denna sommaren ha köpt en 350:a med ett "vanligt" objektiv och ett tele… ja, svårt att veta om man gjorde rätt eller inte. Men jag är som helhet mycket nöjd med denna kameran, så jag gråter inte blod över valet och väntetiden på den dag då jag tar steget upp till digital systemkamera. För det kommer jag att göra en dag.
Slutord
Hoppas någon orkade igenom och fick ut något av den. Ni som har S3:or, delar ni min uppfattning?
mvh Martin
orkade nog igenom :) och fick en mycket klarare uppfattning om kameran, letar efter en första systemkamera nu och såg just denhär kameran i skyltfönstret till en fotoaffär, så är glad att kunna läsa mer om den här, det är en bra idé du har. :) men blir nog inget köp ännu.. :P
Jag är stolt ägare av en Canon S3 IS. Berättar lite kort om den.
Den kan ta otroliga makrobilder och naturbilder, vilket är ett stort plus. Den har både makroläge och supermakroläge, vilket gör att man kan egentligen ha objektet (t.ex ett löv) PÅ linsen - och ändå få extrem skärpa.
Rörelsebilder tar den väldigt bra i RÄTT ljus och bakgrund. Annars blir bilderna lite sisodär, men jag har aldrig missat ett "shot" med kameran.
Säger även som marnyman, att batterihållbarheten är otrolig! Jag har laddat batterierna kanske 10 gånger och haft den sedan i augusti. Jag fotar ju dock mycket och länge, så om jag fotade bara några bilder i veckan hade jag säkert inte laddat batterierna mer än 3 gånger. Och jag fotar ändå mycket med displayen! (sökaren fungerar dock utmärkt)
Vill säga att detta är en jättebra kamera, som jag är jätte glad och stolt över. Nöjd med köpet, även om den kostade mig 5200 kr (då med väska till)
/ Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

marnyman, tack så hemkst mycket för inlägget, jag tror att din kommentar kommer att hjälpa för den som är i köpartagen.
Robert