Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1311 ggr
bjorsa
0

Knott e smått

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade lite knott men först en bild jag tog häromdan å de e en knappnål brevid knottet så att man ser hur enormt stora dom är om dom nu heter knott ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här några bilder från idag

mvh/bjorsa

bjorsa
0

å en till

bjorsa
0

och här in mid air

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till bild å nu med blixt i slow

bjorsa
0

Här en annan

bjorsa
0

Å här med blixt i slow å den sitter på en pelargoniastam och alla åsikter ä välkommna.

mvh/bjorsa

Patrik
0

som vanligt kanon bilder!!! Att du kan hitta dom… :)

bjorsa
0

#7 Tack Patrik,

De finns ganska gott om dom nu på blommorna men man måste ha stativ å lite tålamod för när man väl fått fokus på dom så vill dom ofta flyga iväg men då säger man bara attans vad nedrigt eller d….. h……s sk t :-)

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Hej Bjorsa

Du är bra och sätter ribban högt för andra. Men nu skall jag ge dig en utmaning. Kan vi få se en bild på en lus :=). Nu när vintern kommer är det ju många ungar som får det i skolan. 

mvh Eddie

bjorsa
0

Mingdie löss blir nog svårt att få fram då jag inte har något barn som går i skolan.Min dotter är 20 nu men hon kanske kan ragga upp nån luspudel som jag kan fota Flört.

De e inte meningen att sätta någon ribba för någon här men de kan ju vara svårt oxå att veta vad folk tycker för de inte så ofta någon skriver i mina inlägg kanske är de ett sätt att visa att de räcker med insektsbilder nu vad vet jag :-)

Men å andra sidan så lider ju jag av fotosjukan eller vad det är. För jag fotar varje dag och känns som att jag vill ju så gärna visa vad jag fotat å då e foto iFokus perfekt men de vore ju roligare ifall man fick lite mer kritik å frågor och mer pladder .

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Bjorsa. Jag tror att du varför inte får så mycket kritik och frågor beror på att 1, Du tar bra bilder, man tycker om att bara titta på dom. 2, Du lägger ut många bilder och man kanske inte alltid har tid att kommentera. Jag vet att det många gånger blir så för mig. Nu när det blir mer medlemmar och många fler trådar så blir det svårare att hinna med. Om jag ser din signatur så tittar jag alltid för att jag tycker om dina bilder men jag har inte alltid tid att svara. Det kanske är likadant för andra. Fortsätt med dina bilder för jag och jag tror många fler uppskattar dom.

mvh Eddie

Robert
0

#3, helt klart min favorit, ser nästan ut som om insekten störtdyker och du har fångat honom dykandes. Några utav bilderna var något för underexponerade, vilket iof går att fixa till i Photoshop och kurvor.

Jag föreslår att du fotograferar något som referens, typ ett gråkort. Knottet som är huvudobjektet ska nog vara rätt exponerad, men beror helt på vad du vill uppnå. Jag brukar för det mesta fota sådant som är större än knott och har nu lagt in som rutin att alltid fotografera ett färgkort i början av en fotosession och när ljusförhållandet ändras. Med färgkortet har jag en vit, grå och svart punkt som referens, samt en färgpunkterna.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Mingdie att jag skulle ta bra bilder är ju inget jag själv känner så där utan ofta är jag väldigt tveksam till bilderna fast de kanske inte märks då jag lägger ut bilder dagligen men en tvekan kan ju finnas kvar fast man lagt ut bilden.

Men jag fattar vad du menar blir oxå så för mig att jag tittar bara på bilderna folk lägger ut utan att säga något har därför provat att aktiver röstning där man kan trycka vilket betyg man vill ge bilden fast dom gångerna jag gjort de har de inte varit så uppmuntrande :-)Men lite motgångar måste man ju ta jamenar att fota är inte allt .

Robert jag är usel på kamerainställningar och att lära mig hur å varför så hur gör jag med ett gråkort skall jag ställa vitbalansen mot det ?

Kan ju avslöja att jag inte fångade den i någon störtdykning utan den hade fastnat i en spindeltråd så den hängde på samma ställe i en halvminut så jag hann ta lite bilder fusk kanske ?men man ser inte tråden då den var så tunn.

mvh/bjorsa