Blixt och kort skärpedjup
Jag var på stranden idag. Ljust som sjutton. Mycket skuggor i ansikten. Jag ville lätta upp skuggorna med blixt, men samtidigt få en mjuk utslagen bakgrund. Tji fick jag…
Min kamera kan nämligen inte ha snabbare slutartid än 1/500s, vilket gjorde att jag fick en bländare på f.8. Vad gör man om man hellre skull ha en bländare på säg 3-4, men vill kunna använda sig av blixten?
Det är dessutom svårt att ha en längre brännvid, för då räcker ju inte riktigt blixten fram.
Körde med ISO200 vilket tyvärr är det lägst min Nikon D70 kan använda.
Mvh // Johan

Hade du en blixt i blixtskon? På mina Canon Speedlite blixtar kan jag ställa in dom till High Speed sync vilket gör att jag kan bränna av blixten vid en snabbare slutartid än förinställda.
Prova även manuellt läge, det brukar vara lösningen på det mesta.
Hälsningar
Robert
Ja, en extern SB-600. Ska kolla om det finns något High Speed-läge.
Mvh // Johan

#2, det ska det göra!
Robert
Du kunde inte reflektera in ljus från något? Locket till en kylväska till exempel?
Jag brukar för övrigt använda min egen torso på stranden.
…den är helt platt och helt vit…
#4 Haha!
mvh Martin
#4: Svårt när det är en 1-åring med vääääldigt högt tempo. Min mage är inte helt platt och ganska lurvig, så jag vetetusan hur den reflektionen skulle bli.. :)
Men det är ett bra tips i övrigt!
Mvh // Johan

johan, har du hittat high-speed läget på din SB-600, det kan heta något annat på Nikon, men det ska finnas.
Hälsningar
Robert

rätt skoj att få slutartid till 1/8000 med blixt =)

#8, problemet är bara att du inte kan utnyttja blixten fullt ut, utan det är bara en del av blixten som utnyttjas.
Hälsningar
Robert

jepp jag vet =/ men ändå ^^