Fotografera lägenhet
Vi ska snart sälja vår lägenhet och tänkte försöka ta lite snyggare bilder än vad mäklare ofta brukar lyckas med.
Framför allt skulle jag vilja få fram ett mjukare och mer hemtrevligt ljus än det blir med den inbyggda blixen.
Hur gör man bäst för att få till bra bilder? Hur ska man ljussätta utan att det blir för mörkt, men att man ändå får trevligt ljus i bilderna?
Mvh // Johan
Mvh // Johan

Det jag har lagt märke till i de bilder jag har sett som mäklare har tagit är att de vill få med så mycket som möjligt i bild. Jag tror att det kan vara en idé att välj ut detaljer/lösningar ur lägenheten som du är extra nöjd med och fotografera dessa.
Nu är jag än så länge dålig på ljussättning. Använd glödlampor och lägg till extra ljus från en bygglampa, kanske? Ha kameran på stativ och koppla bort blixten.
Jag tror man kan få lite mysiga blixtljus om man sätter blixen på "andra ridån". Men jag måste nog lära mig mer om detta.
Annars tror jag också på din idé Robert, att välja ut detaljer!
Mvh // Johan
Ställ in vitbalansen så att den tar hänsyn till det ljus som råder: blixt, glödlampa, lysrör, sol och så vidare. Då får du ett mer neutralt ljus. Foton tagna i glödlampljus utan vitbalanskompensation ser ofta lite "murriga" ut.
Ordentlig belysning är också bra.
Välj ut de vinklar och detaljer som visar lägenheten från sin bästa sida.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har för mig att senaste numret av Kamera & Bild ger tips om hur man fotograferar en lägenhet. Många mäklare ser fördelar i att anlita en fotograf istället för att mäklarn själv tar några amatörbilder.
Hälsningar
Robert