Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1878 ggr
Robert
0

Öppen skugga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser för tillfället om ljus och hur man använder sig utav ljuset i sin fotografering. När jag har bra material och hunnit läsa igenom allt riktigt ordentligt så tänkte jag skriva en liten artikel om ämnet.

Tills dess en liten notis om öppen skugga fritt översatt från engelskan, Open Shade. Många gånger är ljuset för starkt vid soliga dagar och då är det bättre att sätta sin modell i skugga, exempelvis under ett träd.

Så idag satte jag mina modeller i skugga, gav dom kex för att de skulle sitta stilla, och sedan ropade jag att bussen kommer, varpå dom titta åt det hållet jag önskade.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jag håller på med mitt tredje fotoprojekt och jag överväger att ha någon av dessa bilder i #0 och #1 med i det projektet.

"Photograph #4. Photograph a person outdoors lit by open shade. If the wather is overcast, you can shoot this almost anywhere since the clouds produce the effect of open shade. If the day is sunny, you will find open shade in outdoor shadow areas-for example, in the shade of tree or a building".

I bifogad bild har jag ramat in modellerna av dörrkarmen, kexen räckte till den här bilden också, och sedan ropade jag "var är kyrkan", varpå dom kikade åt kyrkans håll.

Jag har en till bild som jag överväger att ha med, den har jag lagt här.Hälsningar

Robert

johan
0

Jag gillade #1 bäst..

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Du har tur med vädret robert. Det vanligaste höstvädret är ju kompakta moln. Solsken så man får skuggor är ganska ovanligt.

aBoye
0

Robert, visst kan solen ställa till det i bland. Men det är ju gärna då man ger sig ut med kameran i högsta hugg. Man får ju passa på…

Fotade lite barn i dag men den starka solen gav skarpa kontraster och alla barn kisade…:-)

Hälsn. Anna

aBoye
0

Smart drag att ge modellerna kex…:-)

Niklas
0

#0: Berättelsen om hur bilden kom till var lika bra som bilden. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Jag håller på att avsluta "Unit 3" och i den fotokurs, hos New York Institute of Photography, jag genomgår så ingår det ett fotoprojekt till varje kursavsnitt. I projektet:

"Photograph #4. Photograph a person outdoors lit by open shade. If the wather is overcast, you can shoot this almost anywhere since the clouds produce the effect of open shade. If the day is sunny, you will find open shade in outdoor shadow areas-for example, in the shade of tree or a building".

(även nämnt i #1, här ovan)

Se bifogat, det är den bild jag har lämnat in till skolan.

Läs även den artikel jag har skrivit om "Ljusets riktning".

Hälsningar

Robert

Robert
0

#1, det jag inte såg för ett år sedan som de väldigt ljusa partierna i bild noterar jag idag och försöker undvika då det tar väldigt mycket uppmärksamhet från huvudobjektet. Det är lugnande att kunna notera att man utvecklas under det gågna året och inte står stilla i sin utveckling.

Hälsningar

Robert