Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 796 ggr
Robert
0

DVD-CD skivor

Om man jämför vad som blir billigast att lagra sina bilder så blir det på en CD- eller DVD-skiva. Tar man priset / antal Gigabyte så får du fram ett bra jämförelsepris.

DVD - 9 cent (0,80 skr)/gb
Extern hårddisk Maxtor - 95 cent (c:a 8,70 skr)/gb 

Tänk också på att ta backuper på dina bilder. Vad är en bild värd som har gått förlorad? Jag själv lagrar mina bilder på minst 3 olika ställen samt på två olika lagringsmedia, en extern hårddisk, Maxtor OneTouch II på 300 gb, och DVD-skivor.

För en tid sedan så köpte jag DVD och CD-skivor hos CDRohlinge24. Varorna hade jag en vecka efter beställningen. Rekommenderas.

Hälsningar

Robert

johan
0

Ja usch vad jag är dålig på det där… Det borde jag verkligen ta tag i. Jag har inte kommit längre att att lägga det på dubbla hårddiskar, men det hjälper ju inte så mycket om det börjar brinna eller blir inbrott eller så…

Mvh // Johan

antibody
0

Har själv allt på 3 st olika datorer samt DVD-backup. Blir som Johan säger problem om hemmet exploderar/imploderar. Testar nu av datalagring över nätet på www.storegate.se. Blir dock för kostsamt om man skall lagra mycket bilder.

bosson
0

Hur tar man bort lagrade bilder från en CD-RW skiva

När jag gör detta får jag besked att bilden är låst men det hjälper inte att gå in och avmarkera rutan den är i alla fall låst

Går det att rensa skivan och försvinner då lagringsutrymme?

bosson

Robert
0

Jag har inte arbetat med RW-skivor så mycket, men vad jag förstår så är det bara att formatera om skivan.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Jag har mina bilder på två datorer och DVD hemma hos någon annan. Dessutom så lagrar jag bilderna på Streamload där är det gratis att lagra 10GB och 45$ för obegränsat utrymme.

I Nero eller brännarprogammet du använder så kan du radera/formatera skivan.

Robert
0

För att spara på utrymme på mina diskar så för jag över mina bilder till DVD-skivor istället för att bilderna tar upp utrymme i datorn. Men innan jag för över bilderna så batchar jag bilderna till ett webbgalleri som tar bra mycket mindre plats än raw-filerna.

Hälsningar

Robert