Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2295 ggr
Robert
0

High-key porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Johan frågade hur jag har burit mig åt att få en vit bakgrund, i den här strängen om "ZebraFish, 500 bilder".

När jag fotograferade ZebraFish medlemmar så passade jag på att ta några bilder på Johanna som spelar keyboard. Vi gick ut på balkongen. Den dagen bilderna togs var det mulet, men molnen var lite lättare än vad det brukar vara under vintertid.

Jag mätte ljuset och höll min ljusmätare riktad mot kameran framför Johannas ansikte. Det skulle ha varit detsamma om jag gick fram till Johanna och ställde in kamerans exponering mot hennes ansikte, bara jag såg till att ansiktet skymde ljusa bakgrunden.

Med dessa inställningar får jag Johannas ansikte till att bli rätt exponerad och bakgrunden blir överexponerad, och så pass mycket så att det blir utfrätt = helt vit bakgrund.

Mao, tricket är gjort i kameran och inte i Photoshop.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Prova gärna själv och lägg sedan upp dina bilder här!

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Du hade väl även kunnat använda spotmätning på kameran till detta?

johan
0

Hur ställer man bäst in kameran om man använder spotmätning? Kolla förslag på bländare och slutartid och sedan kör manuellt?

Mvh // Johan

Robert
0

#2, mäter du reflekterat ljus kan du få fel värden om personen har väldigt mörk hy eller väldigt ljus. Det kan skilja +/-1 stopp. Med "Incident" (infallande, vet inte vad det är på svenska - all min litteratur är på engelska) mätning får du mer korrekt mätning av ljuset.

Använder du ett gråkort, placerar gråkortet framför personens ansikte riktad mot där kameran kommer att stå och mäter det reflekterande ljuset så kommer du att få korrekt avmätning av ljuset.

#3, du kan ställa in din kamera så att den mäter ljuset i ett visst område eller över hela sökarområdet, matrix, spot och centrumvägd mätning av ljuset. Symbolerna brukar vara i stil med - "(*)", "(o)" eller " ", läs vidare i den manual som följde med kameran.

Hälsningar

Robert

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett exempel till på High-Key. Bilden är tagen inomhus, på mina döttrar. Här poserar dom naturligt framför kameran.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Jag såg för ett tag sedan någon fotograf som tagit sina bilder rakt mot en bounser och då fått snygga siluetter. Läckert.

Niklas
0

#5: Vad har du för bakgrund?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

#7, vår vitmålade betongvägg.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Något som fungerar väldigt bra med high-key är att använda en mulen dag till att ta porträtten, en reflexskärm är bra att lätta upp skuggor i ögonpartiet.

Hälsningar

Robert