Kort skärpedjup
Hur gör man för att få så där kort skärpedjup som på Roberts Zebrafish-bilder?
Mvh // Johan

Stor bländare och kort till längre tele. Om du inte har så stor bländare så får du använda så långt tele du kan och gå så nära som möjligt.
De tre faktorerna för kort skärpdjup är.
Bländare -stor
Brännvidd -lång
Avstånd -kort
En stor bländaröppning gör att ljus, reflekterat från en enskild punkt, kan träffa flera punkter på film/ccd planet i kameran samtidigt. Lite ljus träffar linsen precis under övre kanten och lite ljus träffar precis över undre kanten. Alltså får du flera avbildningar av pennspetsen (utanför skärpeplanet). Ju parallellare strålarna är från objektet som avbildas desto mindre inverkan får oskärpan alltså blir skärpedjupet kortare när objektet är närmare.
Jag kan ha fel också. Det var länge sedan jag läste våglära & optik (råkar faktiskt se den gamla läroboken snett bakom mig).

Jag har för mig att du har en bra zoom johan som du kan jobba med. Hade du inte en 70-200 f/2.8?.
Med en 70-200 zoom kan du ha objektet c:a 2 meter ifrån dig, för porträtt använd gärna en bländare på c:a 5.6-8, men om ljuset är dåligt så får du kompensera för att inte för rörelseoskärpa, och du öppnar upp mer på din bländare.
Tänk på att om du har stor bländaröppning så blir skärpedjupet väldigt kort och då är skärpeinställningen väldigt viktig. Sitter skärpan fel en enda cm så kan det bli fel.
Ta dig tid till att studera skärpedjupet här, DofMaster.
Hälsningar
Robert

johan, har du kommit till rätta med kort skärpedjup?
Hälsningar
Robert