Studera andras bilder...
…och du kommer att kunna ta bättre bilder. Jag måste erkänna att jag har lärt mig en himla massa genom att titta på dina bilder som du lägger ut här på Foto.iFokus.
När jag tittar på din bild så tänker jag på två saker:
- Vad har du gjort bra?
- Vad kan du förbättra?
Följer jag ordningen när jag skriver en kommentar om din bild så blir du inte ledsen (hoppas jag). Ordningen gör att du lättare kan ta åt dig utav kritiken som jag och andra ger dig.
Jag tog nyss en bild på mig själv. Utnyttja nu möjligheten till att kommentera min bild. Att hitta något som är bra i bild, lär vara svårt, lättare är det nog att hitta det som man kan förbättra. Men här ligger konsten i att ge kritik, att alltid hitta något som är bra.
Kommentera gärna bilden innan du läser någon kommentar här nedan.
Hälsningar
Robert
Inga kommentarer om bilden, men en tanke om kritik (byggt på många års erfarenhet som instruktör)…
Jag börjar oftast med det som kan förbättras, och avrundar med det som var bra.
Jag förstår tanken med att det inledande berömmet ska öka mottagligheten för kritik, men min erfarenhet är att "eftersmaken" är bättre om det är avslutningen som är positiv…

#1, tack för inlägget. Jag tycker det var fint av dig att fylla på med en kommentar grundat på dina egna erfarenheter. Oftast kan man dra sig för att kritiskera andras verk då man utsätter sig själv för att åka på kritik på sina egna verk, det är därför många avhåller sig ifrån att kritisera.
Kanske min bild i #0 innehåller så mycket fel så det känns att det inte är värt besväret att kommentera? Tänk på att en enda liten kommentar, ett enda litet tips gör att personen som tar emot kritiken vill fortsätta att lägga ut bilder här på Foto.iFokus. Jag strävar i att kommentera så mycket som möjligt, men i takt med att Foto.iFokus växer hinner jag inte och kanske inte hinner med. Jag hoppas på din förståelse för det.
Hälsningar
Robert

#0 Mitt första intryck är att bilden är otydlig, mörk och rörig. Vad vill den visa? Jag är inte helt förtjust i "sneda" bilder heller… Det tar ett tag innan jag ser att personen är vänd mot mig.
Sen finns det något lockande i datorskärmen som verkligen lyser upp. Tänk om den varit knivskarp - då kunde det varit rätt fräckt.
Finns också en potential i persiennens ränder som tas upp i hyllan till höger - och där får också bildens lutning en positiv betydelse.
#0: Om vi börjar med det bra så är ju sajten på skärmen väldigt bra. Där slutar väl iofs det bra med den bilden.. :)
Det uppenbara är ju förståss att bilden saknar ljus på det som är viktigt. Motljuset från fönstret lurar förmodligen kameran.
Sedan kan man ju undra vad tusan du försöker säga med bilden, förutom att du är ett snedryggat troll som gillar att surfa på iFokus i ett mörkt rum. :)
Ett tips kan vara att läsa några av artiklarna här på sajten för att lära dig hantera allt från komposition till ljussättning.. :) Med lite övning ska du nog också bli duktig ska du se..
Mvh // Johan
Den andra bilden är ju helt klart rolig. Vidvinkel i kombination med den minen gör det ju på ett sätt till en bra och rolig bild. Så om du försökte ta en crazy bild har du definitivt lyckats.
Om du försökte ta ett bra självporträtt som du ska ha med på CV:n när du söker jobb kanske den inte är riktigt lika lyckad. Vidvinkeln, kameravinkeln och avståndet mellan kameran och ansiktet gör att näsan ser stor och konstig ut.
Beskärningen kanske inte är helt optimal, men man slipper ju dubbelhaka på det sättet.
Pelaren i bakgrunden kanske kunde försvunnit. Teglet tycker jag är ganska trevligt iom att det går i samma färgton som jacka och ansikte, utan att det för den skull flyter ihop. Om du stått längre från bakgrunden och haft kortare skärpedjup hade du fått en mjukare och suddigare bakgrund, vilket är att föredra vid porträtt.
Sedan föredrar jag din "Pappa betalar"-mössa.. :)
Mvh // Johan

Vad tiden går, snart är det tom slutet av februari, hoppas att oktober->februari passerar fort.
Hälsningar
Robert