Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 366 ggr
Anna
0

Nytt objektiv på S3a?

Läste någonstans att det faktiskt går att ha ett annat objektiv än det 'vanliga' på min Canon Powershot S3 IS.

Stämmer detta? Isåfall, hur fäster man det? Med 'kopplings ring' eller vad det nu hette? *okunnig* Det verkar ju konstigt men har läst det på flera ställen. Är inte direkt bäst i objektivfrågorna..

Vilket objektiv ska man välja isåfall? Jag fotograferar mycket hästar och vill ha bra porträtt av dem och även rörelse.

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bjorsa
0

Kopplingsring använder man när man vill fota makro och då använder man ett vanligt objektiv fast man fotar från fel håll dvs man kopplar ihop kameran och objektivet i deras filtergängor.de finns lite mer här i denna strängen http://foto.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=d686c21a-55b3-4e74-b31c-ca05a71dc592

För att fota hästarna tror jag kamerans vanliga optik är bäst men man kan ju alltid sätta på konverter som gör så att du endera har telekonverter eller vidvinkelkonverter om du titta på denna sidan så finns de exempel på olika konverters till s2 och s3

http://raynox.co.jp/english/digital/S2is/index.htm

Har själv ingen s3 utan en dimage z5 och har en telekonverter till den men är inte helt nöjd med den eller kanske är de så att kameran inte klarar av de hela riktigt .

mvh/bjorsa

Martin
0

Jag har också en Canon S3:a och enligt en fågelfotograf på Fotosidan.se fungerar Raynox telekonverter 2.2x bra till den, det blir lite mörka hörn på bilderna vid vissa ljus, vilket kan funka bra på fågelbilder då man kanske ändå croppar dem för att komma än lite närmre.

Jag har inte bestämt mig hur jag skall göra, var först inne på den konvertern men det är rätt mycket pengar och jag är inte helt övertygad om att jag blir nöjd med bilderna, skulle vilja testa själv till S3:an innan jag köper.

Enligt fotohandlare jag pratat med fungerar dock Canons egna (0.75x vidvinkel eller 1.5x tele) utmärkt. På något sätt känns det som att Canons egna borde vara bäst anpassade just för den kameran, men har sett att även andra konverters än den egna och Raynox skulle fungera, kommer dock inte på namnet nu.

Återkommer i frågan om jag vet mer.

ps: Det är alltså inte ett annat objektiv egentligen, utan konverters eller närbildslinser vilket inte är riktigt samma sak. ds

mvh Martin