Skärmupplösning?
Vilken skärmupplösning har du på din skärm?
Jag har ca 95 ppi (pixlar per inch) på min skärm.
Det får jag genom att mäta min skärms bredd, i mitt fall är min skärm 34 cm bred. Cm konverterar jag om till inch med talet 0,3937, 13,39 inch.
Bildskärmens egenskaper säger att jag har en skärmupplösning på 1280*1024 bildpunkter.
1280/13,39 = 95 ppi. Jag tar alltså bildens Upplösning och delar det med skärmens bredd i inch för att få verklig Upplösning på skärmen.
95 ppi talar om för mig vilken Upplösning jag ska ha på de bildfiler jag sparar för webben. 95 ppi är ca 1/3 utav den Upplösning mina bilder har vid utskrift på 300 ppi.
Vilken verklig Upplösning har du på skärmen?
Hälsningar
Robert

81,33 ppi då jag kör 1024*768 i skärmupplösning
mvh/bjorsa

Det har ingen betydelse vad du ställer för Upplösning för visning på webben. Det som har betydelse är hur många pixlar bilden har på bredd och höjd. Sen hur den visas beror helt på hur betraktaren har ställt sin skärm.
Helst ska man anpassa bilden till 1024x768. Då kan i stort sett alla se utan att scrolla.

#1, okej, jag kan alltså välja ett nytt dokument, med 1024x768 med en Upplösning på 1px och kvalitén skulle vara densamma som 1024x768 med 95 px i Upplösning?
Robert
Nu har ni väckt teknikern :-)
De flata LCD-skärmar (Flata) man köper idag (Detsamma gäller bärbart) är optimerade för EN Upplösning. Det går att ändra, men det blir inte bra. Har man en LCD-monitor blir det bäst om man kör den Upplösning skärmen är gjord för och skruvar upp uppdateringsfrekvensen till max av vad skärmen klarar.
Jag kör på min laptop (HP NC 8000) 96 DPI, 60 Hz och 1400 x 1050 i Upplösning.
Många skärmar klarar inte 120 DPI som finns som val. Resultatet blir då "Out Of Range".
Se till att skärmen har rätt Upplösning 96 DPI och max uppdateringsfrekvens. OBS! För hög frekvens resulterar också i "Out Of Range".
Om ni labbar med frekvens och DPI, se till att ni vet hur man startar dator "Felsäkert". Många är de jobb jag varit på där man lyckats ändra till fel värden.
Frekvensen på en stor monitor kan ökas mycket mer. På de flesta stora Trinitron-skärmar kan man köra 100 Hz eller mer. Man räkar inte likadant på en LCD, men ofta klarar inte en platt skärm mer än 60 Hz på en bärbar.
#2 Jag håller med dig helt om detta. De flesta dagstidningar anpassar faktiskt för 800x600 fortfarande av samma skäl som du nämner.
\\Magnus
Glömde en sak… :-)
Man ska också komma ihåg att bilden generas av 2 komponenter. Skärm och grafikkort. De inställningar ni nämnder, DPI, frekvens och Upplösning gäller grafikkortet. Det är därför viktigt att skärmen klarar att visa dessa inställningar. Annars… svart bild med texten "Out of range".
M.A.O Var försiktiga om ni inte är säkra på hur ni rättar till det om det blir fel.

atilla, tack för den inputen.
Det jag har lärt mig under veckan är att om du har en skärm som visar ca 100 ppi och du har tänkt skriva ut en bild vid 300 ppi så kan du minska ned bildern på skärmen till 1/3 storlek för att få en ungefärlig uppfattning om hur bilden kommer se ut på papper.
Hälsningar
Robert
Aha Robert! Kan det vara skälet till att PS alltid visar för stora bilder med 33%? Standard på bildskärmarna är ju 96 DPI.

Ska du skriva ut och få det bra ska du inte chansa och gissa "hmm nu är den ungefär 33% av skärmen" utan man ska gå på bildstorlek, Upplösning och allt vad det heter på bilden.
Vid tryck är det extra viktigt att ha rätt bildstorlek och Upplösning. Drar du ner bilden 20 px syns det vid tryck.
ska du trycka digitalt som är den nya flugan ska du bilden ha en dpi på minst 150.
ska du trycka offset behöver bilden ha minst 300dpi.
Alltså, trycker du digitalt och bilden är 20x30cm ryms det mindre pixlar i bilden jämfört med om du ska trycka offset. Vilket leder till att bilden behöver vara riktigt högupplöst för att få samma storlek(20x30) vid offset som vid digitalt.
Men nu pratade vi om att skriva ut på vanlig bläck skrivare ;). Ja det är klart att 300dpi duger fint.
Men det jag egentligen ville komma till var att man ska helt och hållet skilja på webb och utskrift/tryck. På webben räcker det med att bilden är 72dpi och här räknar du bredden och höjd i pixlar.
#4: Tack!
Vänliga hälsningar
Niklas
xarfez: Jag tror du missuppfattar mig. Först av allt: Jag är rätt kass på utskrifter och du har säkerligen helt rätt i allt du säjer.
När jag pratar om DPI, menar jag enbart DPI på grafikkort/skärm och inte för utskrifter vilket är 2 skilda saker.
Som sagt… kan ingenting om tryck och relativt lite om utskrifter, men är inte 300 DPI rätt lite för en hygglig utskrift idag?
/Magnus

Jag läste att olika skrivare vill ha olika inställningar. En Epson skrivare vill ha mer dpi än en Canon skrivare. Jag har för mig det var 480dpi för Epson och 300 dpi för Canon. Det är alltid bra och höra efter med fotolabbet vad som krävs för inställning innan man skickar iväg en bild.
Robert

#10, fast egentligen.
Ser man verkligen så stor skillnad på bilden om man har 96 resp. 120dpi på skärmen? Jag vet inte, jag har inte jämfört.
Någon som har?
#12 Nej, inte ett dugg. Det enda som händer är att du krymper skärmbilden något och man kan öka upplösningen ett snäpp.
#11 300, 480, eller 600 DPI är utskriftskvalitet. Labbet är väl inte intresserad av vilken kvalitet din skrivare klarar att skriva ut med? Det som är intressant är vad fotolabbet skriver ut med för kvalitet. En bra laserskrivare klarar att skriva ut med 600 DPI och det finns proffsskrivare som klarar betydligt mer.
dpi på en skrivare är ett kvalitetsmått. Bra skrivare-hög DPI, dålig skrivare-låg DPI
Om man scannar en bild är ofta standarden 150 DPI, men där kan det självklart finnas skäl att öka men filerna blir större.
/Magnus

#13, Labbet är väl inte intresserad av vilken kvalitet din skrivare klarar att skriva ut med?
Troligtvis inte, jag skulle ha lagt in en radmatning där :)
#14 Och jag skulle kanske ha förstått det! :-)
Bilder för skärm och tryck är två olika saker. Jag tror de flesta nu snappat upp att 72 dpi räcker för skärmen och att man anger bredd och höjd i pixlar.
Förutsättningarna för att skriva ut en bild för tryck kan skifta väldigt mycket. Fotosättaren eller färgskrivaren rastrerar bilden olika mycket beroende på skrivare eller vilket papper eller media som skall användas. Vanligas är att bilder i dagstidningar trycks i en rastertäthet på 75-100 lpi (lines per inch). Medans däremot en glassig fyrfärgsbroschyr på glättat pappér trycks i mellan 133-150 lpi.
Som tumregel behöver man 2 ggr mer information i den digitala bilden, vilket innebär att man skall ha dubbelt så hög Upplösning på bilden i dpi som trycket kräver i lpi. Då skall alltså en bild som skall tryckas i en tidning med 100 lpi ha en Upplösning på 200 dpi. Bildens mått anges i mm eller cm.
Matematiken bakom detta är att rastret läggs diagonalt och pixlar är kvadratiska. Diagonalen på kvadraten är 1,41 ggr längre än kort- eller långsidan. 1,41 är alltså det minsta värdet som en bild skall räknas upp. Men tumregeln säger 2 ggr för att vara på den säkra sidan.
Sublimeringsskrivare är en annan historia som jag kan för lite om för att utveckla i skrift.
Mvh/Benke

#16, tackar för att du reder ut begreppen för oss mindre vetande.
Hälsningar
Robert