Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 912 ggr
Bullan
0

Mer lyster i päls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provade att ha en blixt bakom katten, riktat underifrån och två stycken snett framifrån, samt en liten reflektorskiva i vitt rakt framför under katten. Men fick inte den effekt jag önskat

Hur ska jag göra för att få den där lystern i pälsstråna??? BAKOM katten!

Måste man ha en kon på blixten eller? (den bakom alltså) Nu körde jag bara utan något alls på blixten och på lägsta styrka(1/16 på 120w blixthuvud) Blixten till höger om katten på ca 1/2 och den till vänset 3/4.

Skulle väl kunna mixtra själv tills jag får önskat resultat…bara det att min "modell" är så otålig!!!Obestämd

(lägger frågan i denna gruppen då frågan handlar om Fototeknik)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

en till…

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

Kan tillägga att katten är ca 50cm från bakgrunden ca 50 cm uppe på en pall.

Inkanyezi
0

För att få lyster med sting ska ljuset komma från en punkt och snett uppifrån bakifrån.

Diffust ljus, som från softboxar och reflektorer ger aldrig glans, men är väldigt bra för att få en mjuk tonkurva över stora ytor, exempelvis ge bra ansiktstoner vid porträtt.

När man vill ha glans så ska det vara reflexer, alltså ska ljuskällan ligga snett bortom motivet för att få upp mer lyster, och det är bättre med en liten ljuskälla än en stor.

Prova med att föra runt en lampa, utan att till en början bry dig om kameran; man ser faktiskt vilka lägen på lampan som kastar mest reflexer i pälsen. Man kan behöva skärma av lampan så att den inte lyser in i objektivet, det kan ge oönskade effekter och sänkt kontrast.

Bullan
0

Tack för svaret, ska prova detta då katten kommit in igen och se vad jag kan få tillCool

Niklas
0

Ställ in bakljuset så att det blir en överexponering från den sidan jämfört med huvudljuset. Då får du ett ljust skimmer som brukar bli fint. Prova med exempelvis ett bländarsteg till att börja med.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bullan
0

Har testat litet…men det går ju så fort det han blir less den gamla 12-åringen, så man får passa på den tid det gårObestämd Men litet skillnad fick jag till ändå!

Bullan
0