Alltid samma kamera?
En gång Canon, alltid Canon och en gång Nikon, alltid Nikon? (Eller byt ut det till ett annat märke på systemkamera.)
Tror ni det stämmer? Att om man en gång provat en kamera av ett särkilt märke och blir förälskad i den, håller man då fast vid samma märke när man ska köpa ny kamera eller vågar man vidga sina vyer och testa någon nytt? Finns det någon härinne som har både en Canon och en Nikon t.ex.? Tycker du i så fall att båda är lika bra?
Det är ju faktiskt så mycket som hänger på fotografen, inte bara kameran, när man tar kort.

Nej, jag har märkt många som har velat byta ut sin Canon mot en Nikon och tvärtom, så jag tror inte att det stämmer på alla, men kanske på några. Jag själv håller mig till Nikon och det beror på att jag har dåliga erfarenheter från Canon.

Det tror jag inte, har ju Sony och ifall jag skulle byta så skulle de va för att objektivutbudet är mindre än om jag byter till tex Nikon, vilket jag isf skulle göra :)
Ok, intressant att höra folks åsikter. Jag tror nog att det är olika från person till person.
Det stämmer nog att man lättare byter om det inte finns så bra utbud med objektiv på det märket man har eller om man har dåliga erfarenheter från någon märke.
#1 Vilka dåliga erfarenheter har du från Canon?

#3 Delvis lite från en av deras kompaktkameror (sen 4-5 år tillbak) och så med några som jobbar där.

jag håller mig till canon =) vet inte varför. Nikon och Sony m.m känns bara fel xD

Jag märker faktiskt inte av några skillnader som beror på märket på kameran, däremot har ju olika modeller lite olika egenheter. Nu har jag kanske varit med lite längre än palsternackan; jag började fotografera för mer än femtio år sedan, och jag har plåtat med det mesta som fanns på den tiden.
Helt klart är det vissa kameror som känns bättre än andra. Jag tyckte till exempel mer om Zenza Bronica än Hasselblad, och det berodde på flera saker som gjorde att jag tyckte den var enklare att använda. Min absoluta favorit från mitten av sextiotalet var Olympus Pen F, mycket för att den var så elegant och liten, och för att den var lätt att ha med sig. Jag har den faktiskt kvar ännu, men jag har helt gått över till digitalt, så jag använder ingen av mina gamla längre.
Jag har tittat på några av de digitala spegelreflexkamerorna, och jag är inte särskilt tänd på någon av dem. En som jag skulle kunna tänka mig längre fram möjligen om jag går över till att fotografera mera, är Phase One, men än så länge passar en kompaktkamera bättre till det jag gör. Phase One är också lite ovanför min budget. Jag valde Canon G7 därför att den då jag köpte den var den enda kompaktkameran som hade det som jag ville ha; alla manuella möjligheter, lättåtkomlig kompensation och lättåtkomlig vitbalansinställning. G7 har så småningom ersatts, först av G9, sedan av G10, och åtminstone G10 är ett kliv framåt i användarvänlighet, då den har fått en kompensationsratt.
Systemkamerorna är fortfarande alltför klumpiga för att passa mig; det kommer säkert att komma mindre och smidigare systemkameror med tiden. Dessutom har många av dem krångliga vägar att komma åt inställningarna som jag använder mest, och ändå finns saker som jag aldrig skulle ägna en tanke åt i menysystemen. Jag skulle gärna se en förenkling; att man tar bort lullull som inte behövs och placerar de nödvändiga kontrollerna på bättre sätt. Visserligen finns det inga intuitiva gränssnitt utöver tutten, men det kunde vara lite enklare att ställa in vitbalansen än att först ta en provbild och sedan gå in i en kryptisk funktion aktiverad med konstiga knappar.
Så för att lite härma palsternacka; systemkamerorna överlag känns bara fel…
Och det finns mycket att göra för att få dem mer användarvänliga.
#4 Ok.
Jag får en känsla av att jag som just köpt en Canon kommer att hålla mig Canon ett tag. Visst, rätt mycket hänger på kameran, men minst lika mycket på fotografen och hur mycket man kan. Så egentligen kanske det inte spelar någon roll, men som Inkanyezi säger måste man ju trivas med kameran.