Spara & andvända GIMP-bilder
Hej!
Har testat lite att redigera i programmet Gimp. Jag klickar på "spara som", och döper den. Men när jag går in på mina bilder och klickar in på bilden jag redigerat så kommer jag in i gimpprogrammet. Jag kan inte ladda upp bilderna på tex. bloggen och så. Gör jag fel? För det står bara att det inte går -.-
Och liksom, vad har man för andvändning av att redigera dem alls om jag sedan inte kan andvända dem? :O
När du har jobbat färdigt med en bild så välj bara "spara" Då lägger sig bilden i samma mapp som du hade den i från början. Jag har inte använt mig av "spara som", men förmodligen är det så du ska spara den om du inte är klar med bilden och vill fortsätta jobba på den vid ett senare tillfälle.
#1 I de flesta program är det väl så att om man väljer "Spara" istället för "Spara som" så sparar den över orginalbilden. Men jag vt ingenting om Gimp, kan ju vara annorlunda där.
#0 Du kanske har sparat bilden i något konstigt format, kolla att den är i JPG eller JPEG. :)
#2 Det är riktigt som du säger, om man väljer "spara" så sparar den över originalbilden. Jag brukar kopiera bilden till en annan mapp innan jag gör något vid bilden, då har man ju kvar originalet. Det bör man nog göra, det är bra att ha kvar originalet. Gimp brukar spara i formatet jpeg automatiskt, såvida man inte ändrar formatet själv till något annat.

Tack för svar ^^
Jag brukar alltid kompiera en extrabild först, ifall att något skulle gå fel under redigeringen. Men jag ska testa det ni sa, med spara ist. för spara som. Tack :D

Gimp sparar automatiskt i formatet .xcf som är Gimps egna format och du får då med olika lager och lagermasker.
Döp filen till bildnamn.jpg så kommer den spara i .jpg format…
om bilden är en teckning eller liknande målning och inte ett foto så väljer du antingen bildnamn.png eller bildnamn.gif
Jag gissar att du har filnamn med .xcf som bloggen inte kan hanntera.

tack för svar! =D