Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 671 ggr
atilla
0

utskriftsproblem

Skulle skriva ut på A4 idag. Ett problem uppstod. Nikon D50 levererar bilder på 3008x2000 punkter. Drar jag ner de till 1024 blir proportionerna 1024x681. Inte 1024x768 som annars är standard.

Drar jag ner den till 21 cm bredd (A4) blir höjden 31,58 cm

Ett A4 är 21 x 29,7

Detta innebär att jag inte täcker hela pappret med utskriften.

Frågan är hur ni proffs gör? Klipper bort sorgkanten? Då passar ingen ram. Finns det något program som hanterar utskrifter bra, eller hur gör man för att få snygga A4-utskrifter?

Hälsningar

Magnus

xarfez
0

När man framkallar bilder hos proffs (fujifilm ja whatever) från digitala bilder så finns det ett par alternativ att välja på (detta gäller vanliag 10*15(?))

1. antingen väljer man att skal ner bilden så att det blir 2 vita kanter på vänster och höger sida
  2. eller så väljer man att ta bort delar av bilden uppe och nere för att bilden ska täcka hela papperet
  3. men jag har även på senare tid sett att man erbjuder att trycka på papper som är anpassat efter fotot och inte tvärtom, alltså får man med hela bilden.

Så jag tror du får göra likadant när du ska skriva ut.

bjorsa
0

Till min skrivare photosmart följde de med ett program hp digital image monitor och i de kan jag ändra inställningarna för utskriften kanske du oxå har något inställningsprogram .

Om du gör som så att du använder xp guiden skriva ut dvs när du använder xp för att öppna å titta på en bild så finns de en skrivaricon klicka på den sen kommer du till utskriftsalternativ där man kan välja skrivare om man har fler men där finns oxå utskriftsinställningar  öppna den och se om du inte har att kryssa i ramlös utskrift och kantfri anpassad sida då borde den fixa de hela .

mvh/bjorsa

atilla
0

#1 Skulle behöva något bra program som kan hjälpa mig att skala rätt. De är detta som är problemet.

#2 Vad jag kan se, klarar inte XP av att fixa detta, men en sak som jag inte tänkt på är ju faktiskt det program som fökjer med kameran. Nikon Capture följer med som 30-dagars trail. Ska prova.

Tack för era svar.

Hälsningar

Magnus

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om inte xp klarar av de är de nog för att ditt skrivarprogram till skrivaren inte klarar av det men lägger in en bild hur de ser ut på min

mvh/bjorsa

atilla
0

#4 HP Color Laserjet 4550. Borde fixa det. Ska kolla efter din skärmdump. Tack! /Magnus

bjorsa
0

Om jag tex skulle skriva ut från paintshop pro då får jag inte alls dom alternativen som jag får med xp men ibland kan de ju vara så att när man klickar på sin bild så öppnas den i något photoprogram men då kan man ju högerklicka på bilden och välja öppna med och sedan välja välj program och se till att inte kryssa i använd alltid detta proram …… för då blir de xp bildvisningsprogram som öppnar bilden sen kör man skriv ut och sedan kommer man till inställningar fast du kanske redan testat det .

mvh/bjorsa

Robert
0

magnus, prova Photoshop Elements eller hela versionen CS2. Där kan du använda markeringsvertyg som passar dig eller ett nytt dokument för att få den ration du vill ha 2:3

Hälsningar

Robert