Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3871 ggr
bjorsa
0

närbildslinser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkt bara lägga ut några testbilder med närbildslins den jag har använt är en +10 och dom finns som ett billigt set att köpa på

http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html

Hoppas nu att detta inte uppfattas som någon reklam för de e de inte utan tycker bara att man får bra valuta för pengarna det är ju 4 linser för runt 200 kr att ha skoj med .

De e ju inge fotoväder idag för min kamera dimage z5 som vill ha mkt ljus men första bild är på en ringblomma med +10 linsen och utan zoom och då är närgränsen runt ca 10 cm

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här så zoomar jag med max zoom 12 ggr (420 mm) och kanske inte den mest knivskarpaste bilden men beror på mig som fotade men man får ändå en uppfattning om hur nära man kan komma med +10 linsen och 12 ggr zoom .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här samma blomma med +4 linsen först utan zoom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här +4 med 12 ggr zoom och samma droppe som i #1

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här samma droppe men nu med objektiv påskruvat med en kopplingsring och kopplingsring finns till bra pris på samma sida

http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html

Men man kommer då att troligen behöva step up eller step down ringar för att kunna skruva på kopplingsringen på kameran och sedan att skruva på objektivet på kopplingsringen dom sitter sedan med filtergänga mot filtergänga så att man fotar genom objektivet från fel håll

länk till stepringar

http://www.kaffebrus.com/stepringar-g44.html

Här har jag skruvat på 135 mm och samma droppe och 12 ggr zoom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en bild på samma droppe men nu med bara ca 6 ggr zoom men här kan man ju beskära bort de svarta beroende på hur pass bra Upplösning man har på bilden och de svarta är ju objektivet inuti och att 6 ggr inte räcker för att se igenom ett 135 mm inte med min kamera dimage z5 men vet ju inte hur de funkar med andra kameror

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här samma droppe och nu 50mm objektiv och 12 ggr zoom tyvärr fick jag inte till skärpan på den då de är svårt att ställa stativet där blomman är så de bli halvfrihand dvs lutande stativ å stående på huk å då gungar man å då hamnar fokus fel :-) men man ser i alla fall att man kommer närmre med 50 mm påskruvat

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här samma droppe men nu med ca 6 ggr zoom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu skulle jag fortsätta med droppen men då var den borta men ett knott kom istället så först en bild på knottet i kameran s-makroläge

mvh/bjorsa

bjorsa
0

sen med 45mm påskruvat och ca 6 ggr zoom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och sedan en i full zoom inge perfekt bild men meningen med hela denna strängen är att jag rekomenderade ett närbildset och kopplingsring/stepupringar  till en här på foto iFokus och då tänkte jag att jag kunde ju lägga ut lite bilder och kanske de finns fler som funderar på närbildslinser och omvänt objektiv med kopplingsring

mvh/bjorsa

mihe
0

Tack bjorsa! Kul att se det olika lägena med det olika ringarna.

bjorsa
0

#11 Tack Mihe

Här en bild på knottet med +10 linsen och 12 ggr zoom men pga lite taskigt ljus osv så körde jag den i noisware för att få bort brus så här kommer en halvdan bild på knottet

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en insekt på en klintknopp den är inte i full zoom och jag struntade i att reducera bruset

Här finns noiswareprogramet som freeware det är den som heter **Community Edition 2.5 **Standalone application (see features) och den reducera brus i bilderna ifall någon vill ladda hem

http://www.imagenomic.com/download.asp

mvh/bjorsa

jojjehanna
0

Tusen tack! Jag har köpt närbildslinser av kaffebrus så jag har nog samma som du.

bjorsa
0

#14 Även om dom är billiga å kanske inte av yppersta kvalite så får man i alla fall en uppfattning om vad man kan få till med kameran och tycker man då att man vill ha bättre kvalite så finns de ju sådana oxå fast jag köpte en hoya +4 lins kanske inte någon bättre lins men den kostade mer än setet från kaffebrus men med den på så vill inte alltid kameran fokusera så jag nöjer mig med kaffebrus setet tills vidare de finns säkert andra bra linser och om jag skaffar några nya så lägger jag ut lite info om dom om ni står ut med mitt pladdrande :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här ytterligare lite expriment tog en tiokrona å la på köksbordet och satte på +10 linsen och fotade dock utan blixt och i vanlig köksbelysning vilket z5 inte gillar så de blev 1/13 del den fotade på men exprimentet går ut på att skruva på så många närbildslinser som möjligt och se hur mkt de har i effekt

så här den första med +10 och 12 ggr zoom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här med både +10 och +4 linsen påskruvade på varandra

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här +10 och +4 och +2 påskruvade å med taskig belysning blir de ju inga pangbilder precis men vill bara visa att man kan skruva på dom på varandra å få lite mindre närgräns och jag struntade i att jag skruva på +1 linsen oxå :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, tack för recensionen - jag tror säkert att den är till hjälp för många som vill ta makrobilder.

Ett par funderingar, exponeringen skiftar i bilderna, några var lite underexponerade. Det verkar ha varit mulet väder vilket innebär att ljuskvalitén har inte kunnat skifta så pass mycket mellan bildtagningarna om det inte nu dröjde väldigt länge mellan varje bild. Har inte du kunnat ställa in exponeringen manuellt, då har du samma värden på alla bilderna och i efterarbetet så behöver du bara justera en bild och använder sedan samma inställning för resterande.

Sista bilderna ser ut att ha kromatiska skiftningar. Har du hittat någon plugin för det? Eller vet du hur du får bort det i bildbehandlingsprogrammet?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Jo de hade säkert gått att ställa in exponering manuellt men nu blev de så att jag rekade närbildslinserna och sen dan efter tyckte jag att jag kunde ju lägga ut lite bilder å då började jag bara utan planering som vanligt :-))

De här med exponeringen är den samma oavsett vilken lins objektiv man skruvar på ?

De jag gjort med bilderna är att jag fotade ett gäng bilder med varje lins sedan tittade jag på dom i photoshop å justerade till dom ifall jag tyckte dom var för mörka/ljusa

Jag kan få med min kamera olika exponeringar dvs mörka vs ljus om jag tex fotar en blomma och använder auto och och jag mäter av tex vid nederdelen av ett blad och sedan flyttar upp kameran för att få objektet där jag vill ha det vs om jag mäter på ovansidan bladet och sedan sänker ner kameran för att få in objektet då märker jag skillnad i bilderna i förhållandet mörkare vs ljusare bilder och då kan de vara frågan om bara 1-2 cm i rörelse kanske är de kameran eller att de sitter en lins påskruvad som gör det men tycker att z5 är väldans instabil när de gäller ljuset och kräver mkt ljus.

Kan inte få bort den kromatiska abberationen med noisware finns de någon inställning i photoshop som tar bort det? Men dom sista bilderna är med flera linser påskruvade å då uppstår ju lite biverkningar :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Provade idag med att sätta på en +4 lins som jag har till telekonvertern dcr 2020 och sedan dök där en fluga upp så här kommer den

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Kan väl lika bra fortsätta skräpa ner med lite mer bilder här samma blomma men annan fluga och med ett 135mm påskruvat

mvh/bjorsa

lothus1
0

#21 Snyggt fotografi helt klart!

Robert
0

#20 kromatiska skiftningar brukar jag fixa i Camera RAW, och du kan göra det även med en jpg-fil i Photoshop, genom att:

1) Gausiann blur 1.3 pxl
2) Ctrl+F (fade) ändra intställningen till Color

Prova, det ska fungera.

Exponering, den är densamma oavsett objektiv och kamera. Mäter jag ljuset med en ljusmätare och kommer fram till att det befintliga ljuset är f/5.6 vid 1/100s så gäller det för alla kameror i detta ljusförhållande oavsett objektiv. Det som kan stjäla ljus är det som sitter monterad på objektivet, som konverter och mellanringar samt en del filter.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#24 Får inget som heter fade med ctrl+f finns den att tillgå på annat sätt?

Med bara gussian bur 1,3 så hände de ingenting med bilden i#18 men antar att det är den där fade som gör susen .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fortsätter med lite tester här först en bild i s-makro på 8 cm utan någon lins och kameran på auto bilderna är obehandlade och fotade på exakt samma avstånd och inom en minut så de e samma ljusförhållanden .

så här bilden utan lins

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här med +10 linsen samma avstånd och ingen zoom och auto och teleläge

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här exakt samma förhållanden som ovan men ökar zoomen

mvh/bjorsa

bjorsa
0

samma som ovan

bjorsa
0

samma som ovan dvs ökar zoomen

bjorsa
0

samma som ovan

bjorsa
0

samma som ovan

bjorsa
0

samma som ovan

bjorsa
0

Att bilderna blir mörkare går ju att justera i kameran då man fotar eller efteråt i photoshop och där levels gjorde de här med bilden #32

mvh/bjorsa

Mandrakonian
0

här kommer en bild på en flugga i 24gg förstoring

Mandrakonian
0

och så såg den ut som vanligt dvs

bjorsa
0

#35 Fin bild på flugan Mandrakoninan du skulle inte kunna lägga in en länk till vart man kan köpa dessa linser för de e väl dina raynoxlinser du använt ifall nån vill köpa sådana ?

mvh/bjorsa

Mandrakonian
0

#Bjorsa , jag grejar det senare ikväll det lovar jag Skrattande

Mandrakonian
0

#Bjorsa , jag grejar det senare ikväll det lovar jag Skrattande

bjorsa
0

#39 nice :-)

Mandrakonian
0

Här kommer länken till dessa otrolig bra linser som man använda för macro bilder,det finns en 6-12-24 gg linser som skruvas lätt med en snap on som naturligtvisst följer med i paketen. 

http://www.swefo.se/products/product_start.asp?id=533

dom kostar 1500kr plus frakt . snap on som följer med är till för 58mm till 67mm gänga. Frontgänga dvs/Mvh Mandrakonian