Kritik bra lr dålig

Bra ide med solen bakom huvet.
Kompakt kameror är i regel väldigt dåliga på att fotografera i svaga ljusförhållanden, då bilderna lätt blir brusiga ( speciellt om man ökar ISO ).
En kompaktkamera har heller inte alls samma kontroll över skärpedjupet som en systemkamera, tex att ha en rejält suddig bakgrund och ett skarpt sansikte, vid porträtt till exempel.
Annars råder det samma regler för alla kameror, förhållandet mellan slutartid och exponering ( hur många tekniska effekter kameran än må ha så handlar det om detta ).
Så läs en kamerakurs på nätet, det har du nytta av oavsett vilken kamera du än har eller skaffar dig sen.

Fortsätt bara som du har börjat; din kamera har vissa begränsningar, men den har en sak som är mycket bra, och det är att den är tålig. En av de få som man helt enkelt kan diska när den har blivit smutsig, och den tål att vara med överallt.
När du tar i svagt ljus kan det vara knepigt att hålla den tillräckligt stilla. Jag brukar använda en "bean bag", i mitt fall en liten boll fylld med plastkulor, som jag sätter som stöd mellan kameran och någonting stadigare. Bollen formar sig efter kameran och stödet och gör att det är lättare att hålla kameran stilla. Man kan göra en själv som en liten påse med ris i som man syr igen. Påsen ska inte vara stoppad så att den är stinn, utan den ska vara sladdrig så att den kan forma sig efter kameran. Då kan man ta stöd mot exempelvis en stol, en dörrkarm, en dörr eller något annat föremål så att man skakar kameran mindre.
Lycka till! :-)
Tack #2 och #3 :)

Ja det glömde jag säga, stativ, är bra att ha. Jag har en lten Casio z80 kompakt i bröstfickan vart jag går och ett litet stativ med kulled i jackfickan. De kostar 79:- med utfällbara ben. Kanon. Har den egentligen för mina småblixtar men passar kompakten perfekt.
Min kompakt har begränsade inställningsmöjligheter, men genom att sätt ISO till 64 eller 100 tvingar man kameran att ha så lång slutartid som behövs. Då blir mina bilder någoto så när brusfria ( har aldrig sett en kamera brusa mer än den jag har =) ).
Här en bild tagen på en halv sekund på ett fik med Z80 ( som är en riktig budget kamera, 1100:- ). Bild på Max.