Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 798 ggr
[Asta]
0

Bra sida för nybörjare?

Jag undrar om ni har någon bra sida att rekommendera för en nybörjare på kameraområdet. Jag har börjat älska att fotografera sedan vi köpte oss våran digitalkamera, men funderar på att köpa något åtminstone lite mera avancerat.

Systemkameror känns väldigt dyrt, men jag vill ändå förstå vad det handlar om innan jag bestämmer mig för om det är för dyrt eller inte.

Jag behöver förstå vad de olika objekten innebär t.ex. OK jag fattar när man säjer teleskop etc men jag fattar noll när man börjar skriva millimetrar etc. Skulle jag få för mig att köpa en systemkamera behöver jag ju fatta vilka objektiv jag behöver.

Vad betyder t.ex. RAW som ni skriver här på sidan om ibland?

Funderar också lite på en Canon Powershot S3 IS som jag sett er skriva om här. Fast tänkte kanske vänta lite till och se om det snart kanske kommer en efterföljare. Det kommer ju nytt så ofta.

broderbluff
0

Välkommen hit Asta, jag kan rekommendera foto.ifokus.se en bra sida där alla är hjälpsamma =)

mickNZ
0

Välkommen. Fråga på. Det finns många som kan svara. Titta också på artiklarna som finns här. Kom ihåg att den enda dumma frågan är den som aldrig frågas.

Lätt förklarat är att ju högre nummer (mm) du har på objektivet ju mer förstoring har du. Föremålet ser alltså ut att vara närmare. Om du ser två nummer tex. 70-200 så är det ett zoom objektiv där du kan ändra hur nära du vill att föremålet skall vara.

RAW är ett bild fil format. Det finns olika tex. JPEG, TIFF,GIF. Skillnaden är att om man använder JPEG så komprimeras bilden och du förlorar lite av kvaliten varje gång du ändrar och sparar om den. I RAW så förlorar du inget av kvaliten när du ändrar i den. Det finns många andra fördelar med RAW men det behöver du inte tänka på nu.

Eddie

Danvikstull
0

Kan varmt rekommendera http://www.fotosidan.se/ för mer avancerade frågor!

broderbluff
0

Hej Danvikstull, man kan ju börja med att presentera sig själv, vem du nu är.

Vaddå mer avancerade frågor?

Fotord
0

Prova gärna ställa en avancerad fråga här också. :-)

Cybershot
0

Jag kan väl passa på att slänga mig in här jag med då.. Funderar på att köpa en systemkamera fram igenom jag med, men inte förrens jag precis som Asta har förstått mej på det där med de olika objektiven m.m..

Jag fotar ju mest djur, så något objektiv som man kan zooma med, skulle ju vara bra :)

broderbluff
0

Sigmas objektiv är både billiga och håller mycket hög kvalitet. De finns till Canon, nikon olympus mfl

[Asta]
0

Tack för alla svar!

Cybershot - samma tankar då! Själv fotograferar jag gärna natur och vyer. Två somrar i rad har vi varit i Österrike och vandrat och även om bilderna har blivit OK så inbillar jag mig att de blivit ännu bättre med en bättre kamera. Fast samtidigt så får det inte vara en massa att bära med sig när man skall vandra en hel dag.

Sedan gillar jag närbilder, makrobilder. På saker man ser ute och så bilder på mat - eftersom jag håller på och lägger ut recept på nätet. Man får roa sig med något :)

Vilken typ av objekt skulle man ha till sådant här?

Vad bra att det finns någon som säljer lite billigare objektiv också!

[mingdie]
0

#6,8. På ett sätt har ni det bra idag. Det finns ett ganska stort utbud av kameror och objektiv. Flera av tillverkarna har släppt nya modeller med bra egenskaper. Pentax K100D och K10D, Nikon D80, Canon 400D, Sony Alpha 100, Olympus E kan jag komma på nu.

Det bästa är att läsa om system kameror och fråga vad ni inte förstår. Sätt sedan ihop en lista på vad som är viktigt för er. Gå till en affär och känn på kamerorna. Det kanske låter konstigt men om inte kameran känns rätt att hålla blir inte fotograferingen rolig. Det kan vara storleken, vikten, var knappar och ratt sitter, hur bra man kan se genom sökaren och på LCD skärmen.

Objektiven kan man sedan lägga ner hur mycket pengar som helst på men det är inte nödvändigt. Zoom objektiv låter dig ta bilder på nära föremål och dom längre bort utan att byta objektiv. Tänk bara på att objektiv med stort omfång oftast har sämre bildkvalitet än dom med mindre omfång. Om du tex. skall ta bilder på mat så kan ett fast objektiv runt 50mm ge ett fint resultat. För macro så finns det speciella macro objektiv men har man ont om pengar kan man använda något som heter mellan ringar till ett vanligt objektiv. Nu har jag antagligen skrivit för mycket igen men kom igen med alla frågor ni har.

Eddie

[Asta]
0

mingdie - man måste väl skriva mycket om man vill få fram saker ibland. Jag blir bara tacksam. När du skriver stort omfång menar du stort mellanrum mellan de där millimetrarna? Om de t.ex. heter 24-70 mm eller så? Och när blir det stort?

En annan fråga. Vi är mycket ute och vandrar. Idag har jag min kamera i bältet. Om man köper en lite mer komplicerad kompaktkamera så kan jag förmodligen fortfarande bära runt med den ganska bra. Men hur är det med en systemkamera?
Och hur stor är risken för smuts när man byter objektiv? Framförallt om man är en klumpig sort som en annan nu råkar vara.

Det är just det där med väldans mycket pengar som lite skrämmer mig med det här. Man vet liksom inte var man landar i slutänden. Och inte heller om det är värt pengarna i slutänden. Jag är ju ingen yrkesfotograf precis och inte heller någon superaktiv amatörfotograf.

Och att det finns många bra kameror gör det så klart bra för en, men det ställer också till det :) Alltid svårt att välja när det finns mycket att välja på! Tänk om man inte väljer bäst???

[mingdie]
0

Asta - Jag förstår hur du känner det. Själv har jag haft systemkamera i 30 år och då blir man lite insnöad när det gäller vad som är bra. Jag är också ute och vandrar mycket. För dagsturer har jag en liten ryggsäck med extra objektiv men kameran hänger på bröstet. Fungerar bra tycker jag. Måste ju ändå ha nåt att lägga mackorna i.

Risken för smuts när man byter objektiv är ganska litet om man bara håller kameran med öppningen neråt när man byter objektiv. Om man får skit på sensorn så är det inte svårt att göra rent.

När det gäller objektiv så har du rätt. Ett tex. 55-200 är ofta bättre än ett 28-300 av samma märke. Men ett 28-300 är mycket praktiskt och det kanske duger utmärkt för din fotografering.

När det gäller att välja rätt så får du idag en bra kamera vilken du än väljer. Du kommer på det här forumet att hitta medlemmar som tar mycket fina bilder med Pentax, Nikon, Canon, Sony eller Olympus. (Ledsen om jag har glömt någon). Titta hellre efter en kamera som du tycker känns bra och har dom egenskaper som är viktigt för dig.

Eddie

broderbluff
0

Ögat ser i 50mm

Norrskenet
0

Om man är nybörjare eller inte knäppt så mycket så istället för att köpa en dyr systemkamera borde man titta på lite mer avancerade kompaktkameror gärna med ganska mycket zoom, som t ex denna

http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php?products_id=5577

Det finns ett flertal fördelar. Framförallt att de är lättare att ta med sig. Man behöver inte tänka på att byta objektiv. De flesta sådana kameror har många olika inställningsmöjligheter, men är ganska enkla att ta bilder med.

Att tro att en dyr systemkamera per automatik ger bättre bilder är en smula överdrivet, till syvende och sist är det ögat bakom kameran som skapar bilden!

[Asta]
0

Norrskenet: Det var ju lite det jag skrev från början också. Att jag även funderar på en Canon motsvarande den du pekar på. Jag inbillar mig nog inte att en systemkamera skall ge mig bättre bilder med automatik, jag tycker jag emellanåt tar riktigt bra bilder med den kamera jag har. Men jag märker ju att jag många gånger inte kan ta de bilder jag vill. Närbilder t.ex. är inte alltid så lätt, inte heller att zooma eller ta vyer när man är ute och vandrar i storslagen natur. Där räcker kameran helt enkelt inte till.

Jag är jättenöjd med min Sony CyberShot DSC-P120 som jag har idag, men den räcker inte längre. Och då vill jag liksom bestämma mig för vad jag skall köpa. Jag har ingen lust att köpa en med massa zoom och SEDAN köpa en systemkamera, det kostar det för mycket för. Därför vill jag liksom redan nu bestämma mig för vilken variant jag skall satsa på. Men för att bestämma mig för det måste jag ju förstå vad det hela handlar om.

Fotord
0

Här finns en lite rolig länk om du inte hittat något bland artiklarna.

Jonaswebs fotokurs - Kolla under

Här är ett utdrag som är bra skrivet om du vill få lite känsla för vad de olika brännvidderna gör för din bild

Cybershot
0

En hel del kul att läsa här ;) Kommer nog ta ett tag innan jag köper en, men skulle vilja ha en till sommaren nästa år.. Lika bra att börja höra sig för nu.. Kommer nog ha nog mycket pengar då för att köpa mig det jag vill ha =P