Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 745 ggr
jillysilly
0

Kritik- Studioporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fotat min kusin i en hemmagjord studio. Tyvärr är jag inte helt insatt i hur alla prylar fungerar, men jag är endå ganska nöjd med resultatet. Skulle gärna se lite konstruktiv kritik. Vad kan jag göra bättre?

Sen skulle jag gärna ta emot tips och ideér för just studiofotografering. Det är lite tråkigt att fota porträtt hela tiden. Går det inte att spexa till det på något enkelt och billigt sätt med lite rolig rekvesita?

jillysilly
0

Ni måste nog ta upp bilden i full storlek i nytt fönster för att kunna se den. Jag fick inte upp dom andra, vet inte varför. Dom kanske var för stora..?

pellepiano
0

Ja den är jättestor. 600 pixlar på bredden bör de vara för att visas korrekt, har jag för mig.

Den är på tok för överexponerad tycker jag. När ma tittar på bilden i originalstorlek ser det inte alls bra ut. Där borde det ha "städats" lite i huden. Men du verkar ha gjort mer med bilden i efterhand än bara konverterat till svartvitt.

Fotar du i RAW? Om inte så gör det för där går det att rädda en del.

När du fotar , kolla histogrammet så du ser att det inte blir överexponerat.

Bullan
0

Jo, håller med hära, har du ökat kontrasten också? Bilden ser "krispig" ut!?

Annars gillar jag själva posen som tjejjen har, ser naturligt ut.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Inkanyezi
0

Som andra ser jag tekniska brister, hög kontrast, urfrätta högdagrar och kolsvarta skuggor, dessutom en brusighet som kan hänga ihop med skärpning av bilden.

När det gäller själva intrycket av bilden, så har modellen visserligen ett öppet uttryck, men blicken är inte riktad mot mig. Det är naturligtvis en sak man kan göra avsiktligt, men jag känner igen det som en av sakerna som ofta hände när jag var nybörjare och hade kameran på stativ. Modellen tittar på mig, men kameran är någon annanstans, och då blir det så här på bilden, modellen tittar inte mot kameran utan åt sidan.

När man använder blixt i studio behöver man inte använda stativ. En ganska smidig lösning på kameror som har inbyggd blixt, om man använder studioblixtar, är att låta kamerans blixt lösa ut studioblixten via slavtändaren. För att kamerans blixt inte ska ge mycket tillskott till ljuset måste man oftast dämpa den; enklast kanske genom att tejpa en bit papper på lämpligt sätt.

Sedan om man bara har en studioblixt, så kan man lätta skuggorna med en reflektor. Man behöver inte göra något komplicerat bygge, ett vitt lakan räcker för att lätta upp skuggsidan.

Jag tar med ett knep jag så småningom lärde mig för att få en öppen blick rätt in i kameran; i stället för att täcka hela mitt ansikte med den stora svarta apparaten, så höll jag den för höjdformat och hade det andra ögat öppet, så när modellen ser mig i ögonen så tittar hon in i kameran.

http://foto.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=109ba3b0-ebc5-46de-bb4c-ce39a9d367b2

jillysilly
0

Ojj, vad härligt med ärliga åsikter! Detta är precis vad jag behöver! Tack till alla!

Ja, jag har bestämt en hel del att lära! Jag har lekt lite med bilden, och eftersom jag inte är 100 på photoshop riktigt än heller så blir det hemskt fel ibland! Men jag ska nog lära mig! Skrattande

Skuggan ville jag faktiskt ha där. Jag har hållt på med en massa bakgrundslampor så att jag inte ska få någon skugga annars, så nu tänkte jag; "Varför inte prova utan".. och så blev det. Bra eller inte, så har jag iaf lärt mig något!

4# Tack för tipsen! Ska tänka på det med ögat, jag har haft jättestora problem med just ögonkontakt med modellen! Superbra!