Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 558 ggr
Shallow
0

Filter till Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Har ni något förslag på ett bra UV / Skylight-filter som passar till Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS?  För ungefär max. 300kr, ska mest använda filtret till skydd för linsen…

Har hittat bl.a. dessa:

Hoya UV 58mm HMC

Soligor Skylightfilter 58mm

Hoya UV 58mm HMC

Hoya Skylightfilter 58mm HMC

Hoya Skylight 1B HMC 58MM

Metinia
0

Jag har ett sådant objektiv och ett filter, tror att jag har Hoya UV 58 mm (HMC?). Det kostar väl ca 180:- eller så och jag tycker det är bra. Skyddar linsen bra och förändrar inte bilderna på något märkbart sätt (färger eller så).

Banio
0

Jag tycker du ska titta på Dörr Digital Super High grade. Använder normalt Hoya själv, men köpte"för skojs skull" ett Dörr på Tradera och det var faktiskt en märkbar skillnad i ljusinsläpp och färgåtergivning.

Om du köper Skylight, tänk på att du fåt en varmare ton i alla dina bilder, men det ger också ett renare ljus utan färgstick om du fotograferar i solljus.

Limpan4all
0

Det finns ingen som helst anledning att använda ett skylightfilter på en digital systemkamera, alla filtereffekter tas bort av den automatiska vitbalansen.

Till Canon så finns och är det absolut bästa valet Canons egna "Protect" filter som gör bara detta, skyddar frontlinsen.