Redigeringshjälp 2
Jag kan inte redigera denna bild: alltså ta bort bakgrunden, allt utom själva hästen. Bilden ska sedan gå att använda till hemsidan så det blir bara hästen kvar, så att man inte är så beroende av bakgrundsfärgen.
Kan någon tala om hur man gör i ex Picasa 3 ? Eller någon kanske vill prova att fixa bilden ?
(Ingen bra bild egentligen, men tyvärr den enda och bästa på just den hästen som dog för ett halvår sedan.)
Åhh vad fint det blev. Vad jobbar du i för program ? Jag hade Photoshop 7.0 förut och där tror jag det går att "fixa" sådana här bilder.
Tack så jättemycket. Nu ska jag testa och se hur det tar sig ut på hemsidan.
kram till dig !
Glömde fråga: går det att få det vita på fotot att bli genomskinligt så att det passar alla bakgrunder ?
#2 Jag jobbar i photoshop CS2 :) Med en klonstämpel/ vanlig pensel :P
#3 Njaa, jag har ingen aning :P
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

#3 Jo det går men blir ofta väldigt fula hårda vita och pixliga kanter på det man frilagt.
Om man har hästen frilagd på ett lager så tar man bort bakgrundslagret och sparar som GIF med Save For Web.
Om alla webbläsare hade stött png-24 hade man kunnat få mjuka snygga övergångar.
Finns det ingen som har lust att göra färdigt fotot ovan. Jag kan inte eftersom jag inte har Photoshop i min dator. Vet ju inte om det går att göra där heller iof.
Jag tror det blir lättare att hjälpa dig ifall du kunde ange vilken bakgrund du tänkt dig. Är det en färgbakgrund? är det ett foto (fotomontage) etc.
Om foto - sänd fotot.
Om färg - ange gärna färgkoden eller bifoga en bild med färgen.
För den som skall redigera blir det då mycket enklare att integrera de båda.

Ja det är en färgbakgrund, en färdig bakgrund som jag hämtat på nätet. Så om du nu skulle hjälpa mig att ändra/redigera bilden, då blir jag låst till just den bakgrunden. Men den dagen den sorgen, när jag tänker ändra igen alltså.
Skickar med bilden igen, och bakgrunden, så får vi se vad det kan bli.
(jag brukade göra liknande korrigeringar i PS förut, man la en oval ex. och lade sedan resten av fotot som bakgrunden. Samma princip ?)
mvh kajsa-kavat
Nu intråder ytterligare ett möjligt problem. 2:a bilden du sände är mönstrad och du tänker använda hästbilden på en websida. Kommer du att använda den nu angivna storleken på hästbilden? För om du nu sedan skalar ned den i storlek kommer inte bakgrundsmönstret att smälta in i den mönstebakgrund i html-koden.
Eller är det bara färgen du tänker använda?
Tänkte samma sak som #10 du måste även lägga in bilden exakt så att det hamnar i mönsterpassning med bakgrunden, kan bli ett problem.
Som att tapelsera :)
Tack snälla för att ni bryr er.
Jag testade den ovala bilden, men bakgrunden, det vita, är inte genomskinligt, det är vitt.
Jag hade tänkt mig hela bilden 150x200 pi. Blir lagom att sätta i ett hörn upptill på hemsidan, blir nästan som en logga tillsammans med namnet/rubriken.
Tack så jättemycket, det blev så fint på sidan. Nu ska jag bara få klart allt annat också. Men den här bilden blev liksom pricken över i.
Stort tack och kram på dig.
Skickar ett PM
#13 tror att det var för att du högerklickade på den, själva filen är genomskinlig men det blir inte det när man sparar/kompierar den till datorn.
Hoppas vi får se hemsidan sen när den är klar!
Hemsidan är under ombyggnad kan man säga. Men hästen är utlagd på indexsidan, så välkommen in och titta. Det blev faktiskt jättebra med hästen.
Hemsidan:www.skogsbergsshetland.se
Gick visst inte att länka till sidan, så du får kopiera och klistra in.
Tack alla för hjälpen !
Det var så lite. 
Hemsidan blev rätt gullig faktiskt nu när det mesta är klart tycker jag! :) undrar med vilken hemsida du gjort den? Alltså typ freewebbs, weebly eller vad? :D <3
#20 Tack för omdömet. Hemsidan är gjord i Front Page, alltså inga färdiga mallar. Bygger allting utifrån tabeller, men jag kan inte så mycket kodning. Så tar jag hem en och annan bakgrund från någon annan, ex. Ylvas design.
mvh kajsa-kavat
Tips. Namo Webeditor är ett enkelt men kraftfullt program. Den visar kodningen i ett fönster (om man vill) samtidigt som man använder det nästan som ett ordbehandlingsprogram.
"22 Tack för tipset, men jag håller mig nog till Frontpage trots allt. Det är svårt för "gamla" tanter att lära om, ha ha………………