Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 467 ggr
Citron
0

T-shirt frågra.

Hej.

Jag tog nyss ett foto på min lillasyster när hon använder en av minna T-shirtar som pyjamas. T-shirten har ett tryckt foto på Eminem och en grym text. Köpte den på stan för några år sedan. Men nu undrar jag om det är lagligt för mig att lägga upp den bilden på internet? Det vore ju nästan som om jag skulle fotta någon annans fotografi och lägga upp utan lov från den fotografen? :D Eller hur är det igentligen? För vad jag vet så är adidas, nike och alla andra klädesmärkens loggor, copyright-skydade. Men får man verkligen lägga upp sådana bilder? Jag tror iofs inte kläd-företagen skulle bry sig särskilt mycket eftersom det är gratis reklam. Men de som gjort och tryckt Eminem-tröjan är ju inte lika stora som adidas eller nike.  ;)

MVH
- Jim Johansson

johan
0

Det har jag svårt att tro att det är några problem. Det är ju som att Levis skulle stämma någon för varumärkesintrång för att man fotar någon med jeans.

Mvh // Johan

Robert
0

Bra fråga, men sunt förnuft säger att fotografen borde vara medveten om att folk kan bli avbildade om hans/hennes bild hamnar på ett klädesplagg. Det är rätt många på tv som går omkring i liknande tröjor som du beskriver utan att bilden täcks. I serier från USA har jag sett att dom har börjat täcka reklam på klädesplagg.

Hälsningar

Robert