Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 932 ggr
FeliciaS
0

Förbättringar på macrofoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Det här fotografiet tog jag igår förmiddags, när det var rimfrost överallt. Orginalfotot är ganska tråkigt och jag har på den här bilden förbättrat färger, konstrast, skärpa samt beskurit bilden till ett helt annat format. Jag är inte helt nöjd med bilden. Den är ganska färglös, jag har testat att konvertera den till sv/v men blev inte helt nöjd med det heller… Vad tycker ni?

Klicka på "Visa i nytt fönster" tack :)

Fotad med EOS 350D + Tamron 90/2.8 -> F2.8, 1/125 s, ISO 200

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Ingen? Rynkar på näsan

Mvh Felicia

rulda
0

jag tycker att bilden är läcker. Men på något sätt så känns det som om någonting saknas. Kan inte sätta fingret på vad bara.

FeliciaS
0

#2 Det är vad jag också tycker… Tack ;)

Mvh Felicia

Eostra
0

Tycker bilden känns lite för varm på något sätt, som om det typ skulle hålla på att smälta bort..

FeliciaS
0

#4 Hrm… Okej, hur menar du då? ;P Det är ju inte mycket till varma färger direkt?

Mvh Felicia

Eostra
0

#5 Vet inte riktigt, får en sån känsla bara. : p

FeliciaS
0

#6 Okej… ;P

Någon annan?

Mvh Felicia

isabelle_
0

det fattas något ;p

Quiila
0

Fin, men ganska intetsägande på något vis…

~Quila Roze~

[mingdie]
0

Problemen är flera. Motivet är nästan mitt i bilden. Du behöver bättre bildkomposition. Skärpedjupet är så kort att man ser nästan inte vad det är. Motivet är taget utan några vinklar eller annat som kan leda din blick in i bilden.

Det här motivet är mycket svårt att få ett bra foto på. Välj ett annat motiv.

werner
0

Jag skulle nog säga att jag vill ha själva fokusen lite längre in på motivet och sedan skulle bilden eller snarare motivet vara förskjutet några milimeter åt höger mot vad det är nu.

Lillmassa
0

Motivet hade en symetrisk vinkel in i centrum av bilden, symetri även i bildbeskärning och motivplacering.  Oftast vill man åstadkomma en blickfokusering då skärpedjupet är så kort som i din bild. Eftersom detta sker börjar man fundera på vad du vill uppmärksamma i bilden. Det jag ser är ett område där inget sker, jag menar, smältningen är så subtil att den knappt upptäcks. Inget händer. Man påverkas inte speciellt.

Så vad göra?Ibland kan färger och dunkelhet skaka liv i en bild. Nu vet vi ju att det är frost på en gren. Skulle vi inte veta det och vi ställs inför en bild som behandlats som här till höger så "fastnar" vi framför den en stund för att betrakta och försöka förstå innehållet. Under processen hjärnan arbetar stimuleras vi kreativt.

Alla kanske inte håller med men det finns anledningar till att en "hel vetenskap" existerar kring ljussättning, bildbeskärning, former, färger etc.

Hur känner du om bilden nu trots lite varmare sepiaton som ändå dränks i dunkel? Jag känner det som en ögonblicksbild där lite värme till nu kan få frosten att kollapsa i smältfasen.

werner
0

Jag gillar att du mörkat ned det Lillmassa men för mig är is blått eftersom att jag tycker det hör till kalla färger och hårt ljus för att det ska visa att det är riktigt strålande is. Och nej det är ingen ide att förstora för jag var tvungen att ta lilla bilden och redigera för min webläsare sa upp sig.

Lillmassa
0

Visst är det DET som är tjusningen? I min värld är också blått hörande till de "kalla färgerna" men det var inte det jag ville åstadkomma. Just värmen (sepia) i kombination med det dunkla var avsett att öka/förstärka just "förvirringen" av vad motivet föreställde. Baktanken var ju att man från början inte skulle vetat vad bilden föreställde.

Den gråa bakgrunden i originalbilden kan associeras med "mulet" väder vilket gör att  man känner det såsom i *Eostra´s inlägg. Sepiatonen var avsedd att behålla denna känsla samt förvirringsmomentet. Jag hade den själv blåtonad först men ville ha kvar smältkänslan samtidigt som dramatiken/osäkerheten fanns i dunkelheten .

Jag gillar din toning och den svaga upplättningen av motivet. Bilden har centrerats ytterligare vilket är bättre. Själv glömde jag göra det. Tonen gör dock att, det känns inte som om, kristallerna inte kommer att smälta längre. Vilket är helt ok. Här känns det som om kylan skulle kunna fortsätta sitt verk - bygga kristaller.

Förstoringen spelar ingen roll, den blir ändå inte nämnvärt större i original.

Vad kan förändras/förbättras ytterligare? Ofta när man arbetar med redigering kan man se några vinklar men sen kan man blockeras, ju fler som kommenterar desto fler synvinklar.

werner
0

Jo i och för sig men jag är nog mer för att skåda verket och imponeras av något som ger ett starkt intryck än förvirring varför vet jag inte blev väll bara galen på fotolektionerna på gymnasiet när alla som inte kunde fota gjorde massa konstiga vinklar av cykelställ som såg mest bara wierd tråkigt ut och därför vill jag hellre ha ett snyggt vinklas motiv som ser schysst ut än massa förvirringar på tråkigheter ^^

Lillmassa
0

* werner - Håller med dig i viss mån, men skulle det inte vara tråkigt om allting, alltid, var perfekt på en gång? Hur ska man annars lära sig? Och lära sig vad förresten? Alla har ju olika smak och det är ju det fina med det hela.

Nu tycker jag dock inte att orginalbilden var tråkig, bara att den inte påverkade mig speciellt. Däremot hade den potential vilket du och jag snarare verkar enas om. Jag hoppas dessutom att du inte blev förvirrad av mina förklaringar utan förstod förklaringarna till varför jag redigerade bilden såsom jag gjorde.

Visst är det schysst att låta sig imponeras av ett snyggt verk men samtidigt engagerar och "pockar" vissa bilder på uppmärksamhet och lusten att göra något. Vilket inte minst originalbilden härmed åstadkommit.

I läroverk av olika slag, kurser etc får man ju lära sig komposition etc, de tekniska färdigheterna. Alla fotolärare har dessutom olika åsikter. Just därför i slutänden ligger sanningen verkligen i betraktarens öga.

Finns inga mer ideér bland er andra om originalbilden, vad som mer kan göras?

werner
0

Då kanske jag ska påminna dig om mitt inlägg här över "jag är nog mer för".

Visst blir det tråkigt om allt ät perfekt och jag har självt vart och lärt mig från grunden på fritiden och i skolan men samtidigt så tycker jag att förvirring oftast inte slår rätt utan blir förbisett därför förstärker jag oftast motivet istället för att göra dte dunkelt som jag gjorde med orginalbilden här fast tog bort onödig information som de ofokuserade grenarna men som sagt "JAG".

Har inte direkt något mer att säga om bilden överhuvudtaget så här går jag ifrån tråden.

[Tootikki]
0

Ja, det är tråkigt om allt är perfekt. Men Lillmassa verkar vilja vara perfekt…eller iaf verka perfekt inför andra. Alltid vara den som har rätt och sista ordet. Förlåt, jag menar inte att vara elak på något sätt, jag måste ibland säga vad jag tycker om folk. Men jag känner inte dig och min uppfattning är troligtvis helt fel. Ursäkta mig. Tyckta bara att det var en aningen arrogant "jag kan allt"-ton i ditt inlägg.

Puss på folket.

Lillmassa
0

* Tootikki - Du har rätt och du har fel.

Du har rätt när du säger att du inte känner mig och antagligen också rätt när du säger att du inte vill mig elakt. Jag känner ju inte dig heller.

Min fråga i #12, ja faktiskt hela inlägget, var riktat till *FeliciaS, inte till *Werner. Det är ju trots allt hon som frågar om kritik. Jag vill att ktitik skall vara konstruktiv varför jag förklarade hur jag resonerade kring min redigering. Är det verkligen så dumt att förklara? *werner antog att det var honom det var riktat till.

Jag förutsatte felaktigt att kritik för de flesta bör vara konstruktiv inte negativ. I och med detta antagande är jag förresten inte felfri eller perfekt, Långt därifrån! Jag berömmer och uppskattar verkligen *werner's arbete med bilden i inlägg #14.

Däremot, upplever jag, att *Werner förkastar "alla som inte kan fota" med sitt inlägg #15, d.v.s. dömer därmed ut alla som inte tycker som honom. *werner skriver själv att hans lärare var kass i en annan tråd och han (*werner) var den som fick lära klasskamraterna.

Jag noterar även *werner´s uttalande "…jag är nog mer för att skåda verket och imponeras av något…". Likaväl engagerade sig *werner och visade var skåpet skulle stå. Ändå är jag den som är arrogant och perfekt. Jag respekterade hans åsikter även om jag inte delar hans uppfattning i allt och det har jag väl rätt till?

Du har fel när du ber om ursäkt även om det är artigt. Du har rätt till din åsikt men du har felaktigt uppfattat mina avsikter. Vore jag arrogant och "jag kan allt" skulle jag verkligen inte uppmuntra andra att komma med ideér och synpunkter på FeliciaS's orginalbild.

Jag kan verkligen inte allt. Att alltid vara den som har rätt och sista ordet är väl självuppfyllande i och med att jag måste stå till svars inför dig? Snälla, svara nu på detta så att jag inte står där med sista ordet och om du svarar…

tillhör du dem som vill ha sista ordet i detta (eller vill du vara elak)? Glad

Är det inte synd att diskussionen handlar om detta när den borde handla om konstruktiv kritik? Gråter

Kramar på er alla,  Lillmassa

werner
0

#19 till Lillmassa ofc (var tvungen att skriva igen mest pga att jag refererades som en man ^^)

När min lärare inom foto och photoshop ber mig att visa dom andra hur man gör för hon inte själv förstod något specefikt tycker jag det är kasst, i och med det så kunde jag hjälpa den som frågade i den tråden altså "palsternacka" eftersom jag var van med att få lära ut och hitta tutorials som hjälper en på vägen för det var så jag fick ta mig fram, jag ville lära mig men det gick inte med skolan direkt därför tog jag saken i egna händer och kan ge folk rätt sidor för att komma igång.

Min åsikt var att jag tyckte bilden inte skulle vara varm utan kall det var min uppfattning eller hur jag sa ju inte till dig att du hade fel utan att det var som jag tyckte.

Och ja jag är mer för att skåda och imponeras, gör jag ej det säger jag varför och det som är mitt "varför" är den konstruktiva kritiken. 

Jag delar inte dina åsikter och du delar inte mina och det hela "tjaffset" grundade på att jag anser att förvirring oftast inte är till det bättre, fortfarande min åsikt.. jag tar 1000tals bilder som liknar skräp men när jag tar en som jag blir nöjd med håller jag hårt i den och alltid finns det någon som ratar den stenhårt.. 

Tro mig perfektionist är det sista jag är men samtidigt så anser jag att jag själv kan få ha krav på mig själv samtidigt som jag kan ge konstruktiv kritik eller kan man inte det ?

Sen i inlägg #12 har jag förbisett totalt och inte ens komenterat dock komenterade jag första dialogen i inlägg #16 så där gjorde du en liten miss när du hötte fingret.

Nu ska den här "karlen" fortsätta sin visit på foto och redigerat som planerat, Tjillevippen.

Madde
0

bilden i sig är inte dålig, däremot hade jag nog vänt på kameran och haft bilden liggande.

Man ser kvisten men undrar lite vad som händer bortom det man ser.

Sen hade jag nog inte haft bilden i mitten, utan kanske mer i gyllene snittet. Hoppas du vet vad det är.

Men det är bara min åsikt. Alla har vi olika tycken och smaker.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

werner
0

Mig håller med Madde där.

Madde
0

Jag kommenterade bilden utan att ens ha läst och sett de andra bilderna nedan. Den i sepia och den mer blåa.

Visst är båda 2 häftiga i sig, men blått är ändå något kallt och is för mig är kallt. Upplevde sånt senast idag när jag var ute och fotade.

Så jag personligen hade någon valt att hålla bilden lite mer åt det kalla hållet i detta syfte. Men som jag sa innan. Det är bara min åsikt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FeliciaS
0

Tack allihopa som svarat och gett mig råd :)

#13 Något sånt där vad det jag ville åstadkomma ungefär. Tack!

Mvh Felicia

werner
0

#24 You are welcome, bara att kasta sig ut och fota och fota igen och blir en blid bra som du tror kan bli bättre i färger osv testa ett redigeringsprogram, det gör jag ganska ofta :)

FeliciaS
0

#25 Tyvärr har vi inte haft sådan frost sedan dess, vågar inte hoppas på det heller förrän till nästa vinter. Bor på västkusten ^^, Den här bilden var rätt annorlunda innan redigering och beskärning ;)

Mvh Felicia

werner
0

#26 ja vi som bor på fastlandet säger inte hej till frosten heller direkt har vart sisådär här med.. du kan ju fota annat än frost också :D