Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1029 ggr
Linnah
0

Kritik porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en kompis och hennes författarkollega för omslaget på deras bok samt pressbilder etc igår. Det här är mina favoritbilder på dem. Kom gärna med konstruktiv kritik!

Linnah
0

Upplever att de blir lite blekare än vad de blir i min dator… Hm.

Linnah
0

Linnah
0

Linnah
0

#5 och sist.

[mingdie]
0

Snygga och avslappnade foton. Passar mycket bra till bokomslag. Dom ser lite ljusa ut som du säger men det fixas när man trycker omslaget.

Linnah
0

#5 Tack!

Har pryttlat lite i photoshop (hittade lite trevliga actions) och testade på en bild ur samma session.

Edit: Bilden blev om möjligt ännu värre i färgerna! Herregud, varför kan inte photoshop bara använda de färger som sen syns i webbläsaren istället?! Nån som kan förklara vad jag måste göra för att få det rätt? Vet att jag haft problem med det här tidigare, men jag har inte använt Raw-format på några år och när jag bara jobbat med jpg har det inte alls varit samma problem.

Niklas
0

#0: Bra skärpa och färg. Trevlig bild.

#1: Samma här, fast bakgrunden är intressant. Min blick dras till den. Jag ser inte vad det är.

#3: Jag gillar bilden, men får en känsla av att bakgrunden är sned utan att kunna sätta fingret på vad som ger mig den känslan.

#6: Vilken färgrymd använder du? sRBG tror jag blir bäst om du ska lägga ut dem på nätet. Använder du Adobe RGB kan du uppleva att bilderna blir matta i färgen på webben.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Juizy_j
0

Jag förstår inte varför du har tagit bilderna så att personerna i bilden tittar åt vänster, eller att du lagt mer utrymme åt vänster?
Det blir för mycket dramatik i bilder som borde vara rofyllda.
Istället för att vara påväg in i bilden är de påväg ut ur bilden

Man ska helst undvika portätt bilder där ansiktet ser åt fel håll.
Om du spegelvänder bilderna ska du se att den extra glimten i dem kommer fram. :)

Mvh Josefin

Med vänlig hälsning
Josefin

Niklas
0

#8: Beror inte det på hur bilderna ska användas? Om de till exempel ska sitta på höger sida i ett uppslag i en tidning blir det rätt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Bullan
0

Fina bilderSkrattande Första bilden upplever jag litet för tajt beskuren till vänster, men ser att du rättat till det på den "andra versionen" du lagt in. I övrigt inget att anmärka påSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Linnah
0

#8 Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Det beror väl precis som Niklas säger på vart de skall sitta? Att de hamnar på högersidan på den här sajten är ju inget man direkt kan välja.

#10 Tack för kommentaren! Jag tog flera versioner där hon har olika mycket luft omkring sig.

Juizy_j
0

Det första man får lära sig på en kurs som t.ex. Fotografisk bild är att man alltid placerar människor till vänster, alltså se åt höger.
Man kan spegelvända bilderna i bildredigerings program om man vill det.

Allt är ur betraktarens ögon. Detta var min åsikt.

Med vänlig hälsning
Josefin

Niklas
0

Jag ska inte kritisera din åsikt, men för mig är det absolut förbjudet att spegelvända ett porträtt för att få det att titta åt rätt håll. Det kan bli hur konstigt som helst med födelsemärken, rynkor och andra asymetriska detaljer. En knäppt herrkavaj skulle se ut att ha kvinnoknäppning.

När jag tar porträtt bestämmer jag i förväg vad det ska användas till och positionerar modellen efter det. 

Vänliga hälsningar

Niklas

Linnah
0

#12 Det fick jag då inte lära mig i varken fotografisk bild A, B eller C. Om man alltid skulle placera människor i en viss riktning så skulle man bli hemskt låst. Men jag respekterar din åsikt, även om jag inte håller med. :)

Juizy_j
0

Antar att alla lärare lär ut olika och när jag tänker efter skulle det ju bli helt sjukt om man spegelvände…. hmm..

Får nog fråga min lärare en extra gång om det där ;)

Jag tycker dina bilder är bra förutom att jag gärna hade velat ha mannen till höger om kvinnan, vänster från oss sätt.
Tomrummet över kvinnan blir jobbigt för ögat eftersom att man läser av en bild frn vänster till höger. Mannen som är längre hade lätt in bilden på både sig själv och kvinnan. Nu stoppar han nästan blicken från att vilja utforska mer av bilden :)

Kram Joss

Med vänlig hälsning
Josefin