Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1092 ggr
Mari
0

Köper jag rätt utrustning?

Jag håller på att försöka beställa studioutrustning men jag är ju gröngöling på detta så jag vill gärna ha hjälp.

Det är detta settet som jag har utgått ifrån:
Studioset 2 x 300Ws

Så nu undrar jag, om jag vill ha paraply också, måste jag köpa Fäste för paraply och blixt - med 1/4" skruvgänga också? Eller behövs inte sånt på det där blixtarna?

Sen står det nått om att man ska köpa till en
Reflektorkåpa för studioblixt (Visico) men vad är den bra för? Måste jag ha den för att kunna använda softboxarna?

Snälla hjälp mig så att jag beställer rätt saker :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
0

Fästet är till för om du har en vanlig kamerablixt som du vill använda på stativ, eventuellt tillsammans med paraply. Du behöver det inte till studioblixtarna.

Reflektorerna behöver du inte heller om du inte ska använda exempelvis bikakeraster eller andra tillbehör som passar i. De ger en lite större ljuskälla än att köra blixten direkt, men de används inte tillsammans med softboxarna.

Studiosetet är ett komplett set, du behöver egentligen ingenting mer. Möjligen kan du senare vilja satsa på att köpa kanske en blixt till, men det här setet räcker långt.

Mari
0

Det enda jag vill ha är ett till paraply så man kan testa lite annat än bara med boxarna, så går det att fästa paraplyerna på blixtarna utan något tillbehör? Blir ljuset helt knas om man kör utan någonting på blixtarna?

Och vad är bikakeraste?

Sen en fråga om praply, såg att man kunde köpa en massa olika färger, vit, vit/svart och svart/guld var de jag memorerade som hastigast. Vad är det för skillnad på dem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
0

Vitt paraply ger ungefär samma resultat som softbox, det kan användas reflekterat eller genomlyst. Jag tycker inte om reflexerna som paraplyer ger, exempelvis i ögonen; softboxen ger mycket trevligare reflexer som ser naturliga ut.

Vit/svart är ett paraply som inte kan genomlysas. Guld betyder att den guldtonar ljuset (reflekterat); silver tillför ingen färg.

När du har softboxarna har du knappast någon användning för paraplyer, om du inte absolut vill ha de märkliga reflexer som man får med dem…

Mari
0

Tack för dina svar :)
Känner mig mycket mer upplyst och jag ska börja med blixtsetet och behöver jag nått mer senare så får jag köpa till det då.

Om du eller någon annan inte har något tips på vad mer man kan behöva? Det är en liten studio jag ska bygga ihop.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
0

Det som kan vara knepigt i en studio är att få bakgrunden att "försvinna".

Man brukar använda papper, som man sätter upp i en ställning och rullar fram, så att man får en sömlös övergång mot golvet. En bra färg att börja med är grå, eftersom det är neutralt. Då kan man använda en belysning till bakgrunden som ger den färg, eller om man inte ljussätter bakgrunden kan den bli ganska mörk. Annars finns papper i olika färger också, men det är rätt dyrt, så man får vara lite försiktig och inte fläcka det för mycket. Man kan lätt göra något själv för att hänga upp papperet; jag hade en gång bara en stång mellan ett par krokar på väggen för papperet.

När man har lärt sig lite mer om ljussättning kan man tycka att två ljuskällor är för lite, man har ofta glädje av en tredje. Ett sätt att komma runt det billigt är att använda en reflektor i stället för en blixt till. Det finns reflektorer att köpa, men det är också ganska lätt att göra en reflektor. En stor pappskiva täckt med aluminiumfolie, eller helt enkelt en stor vit skiva, eller ett vitt lakan kan funka som reflektor för att lätta skuggsidan. För porträttagningar behöver man en ganska stor reflektor.

Så klart beror det på vad man ska fotografera i sin studio. Det finns massor av saker som går att använda när man ska plåta små föremål, det finns en del tips här på sidan om du letar lite. För porträtt kan det duga ganska långt med det där blixtkitet, men jag skulle komplettera med en till, men den behöver inte vara väldigt stark om den ska användas till att accentuera bakgrunden. Vad man ska ha för tillbehöv ger sig när man har jobbat lite med grejerna, och om man tittar på hur andra har gjort.

Jag tror inte att man ska köpa på sig allt med en gång; om man jobbar med ett sånt här studioset ett tag så lär man sig vad det har för möjligheter och begränsningar. Man kanske köper ett set till så småningom, med fyra blixtar har man väldigt stora möjligheter till ljussättning, tre blixtar för motivet, en för bakgrunden exempelvis; en av blixtarna riktas kanske bakifrån för att ge reflexer i håret och en kontur; en har man för att lätta upp, och en som huvudljus. Jag brukar föredra reflektor för upplättning, framför allt för att en reflektor alltid dämpar ljuset ganska lagom och med en stor reflektor får man nästan ingen skuggbildning från fyllnadsljuset.

Läs om ljussättning och pröva dig fram.

Mari
0

#5 Åter igen tack! Jag ska beställa ikväll och det är lättare för mig att både läsa om ljussättning och kunna prova sig fram samtidigt, så detta kommer bli perfekt. Bakgrund har jag ett gråaktigt papper som jag ska sätta upp + ett vitt papper.

Ska kolla runt här på sidan efter mer tips och trix :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

pellepiano
0

Det finns en utmärkt sida för ljussättning, http://www.studiolighting.net/

Den är på engelska men är bra.

Mari
0

#7 Tack så mycket!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se