Manuell?
Frågar man inget, får man inget veta! Så jag har en Nikon D60 som jag värkligen älskar och beundrar. Men Jag antar att jag fotar Manuellt (?) Alltså jag vrider på objektivet när jag vill ställa in fokus. På Foto mässan fick jag pröva ett antal nikon D60 och då behövde jag bara hålla ner avtryckaren halvägs så fokuserade kameran aotomatiskt på närmsta föremål. Behöver man ha ett speciellt objektiv till detta? Annars hur får jag dessa inställningar så att jag bara behöver hålla ner avtryckaren halvägs så fokuserar kameran och ställer in skärpan utan att jag behöver röra objektivet?
Jag har det vanliga standard objektivet 18-55mm och även ett 70-300 mm SIGMA
Tacksam för all hjälp jag kan få med inställningarna!

Det finns en liten inställning på själva objektivet för att koppla i eller koppla ur fokuseringsautomatiken. När reglaget står på M ställer man in skärpan på mattskivan, och när den står på automatik så ställs skärpan in när man trycker ner avtrycket lite grann.
Det finns en liten hjälp i kanten av sökaren som visar när skärpan är rätt inställd när man tar med manuell skärpeinställning.
Och det betyder inte att du "fotar manuellt"; att fotografera manuellt betyder i regel att man gör alla inställningar, eller åtminstone dem som gäller exponeringen, manuellt. Det är inte samma sak som att ställa skärpan manuellt.
Läs igenom kamerans bruksanvisning och prova allt som står där, så klarnar det nog lite grann.
Hmm .. Konstigt. Jag testade nyss att Sätta på "A" på objektivet och därefter testa ta ett kort (jag höll ner avtryckaren litegrann). men ingen skärpa ställdes in .. hmm ..

Kanske det berodde på att skärpan redan var inställd. Prova att ställa den helt galet och trycka ner lite grann; prova att trycka ner lite med olika avstånd till det som är mitt i sökaren. Då ska du nog märka att det klickar till lite i objektivet och skärpan ställs in.

A på Nikon är Bländarprioritet har jag för mig… Så då händer inget med fokusen… Men jag kan ha fel…
Fixade det nu :) Det var en inställning som jag hade missat ;) Tack för hjälpen :D

#4, det är en annan inställning, Av, samma på alla kameror. Den här kontrollen för automatskärpa är en knapp på sidan av objektivet som man kan skjuta fram och tillbaka. I ena läget är autofokusmotorn inkopplad, i andra läget får man ställa för hand.