Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2674 ggr
tove-k
0

d40, d60, d80

Någon som vet varför nikon d80 bara har 10,2 mpixel, medans d60 och tillochmed d40x har lika många?!

Märkte dessutom att d60 har bildstabilisator!

Vad beror det på att d80 saknar dessa saker?! själv undrar jag skarpt.

Vet någon om skillnaden mellan d60 och d80 är stor? Funderar nämligen på d80. d60 var för liten för mina händer..

pellepiano
0

D60 har inte bildstabilisator.

Bildkvaliteten avgörs inte av hur många megapixlar man har.

d40 d40x d60 tillhör väl Nikons budgetkameror . D80 tillhör väl mellansegmentet.

EQUALIZER
0

D80 är väl också budgetkamera?

LeoL
0

på d40 saknar autofokusmotor…

http://www.letsgodigital.org/se/camera/specification/compare/1775-1435-1317-1958.html

här kan du jämföra mellan D40 , D60 , D80 och D90 ….

själv så har jag en D80 och är mycke nöjd mer den …

du pratade om bildstabilisator

.. du kanse tänka på VR .. själva kamerahuset är inte inbygg mer VR .. det beror bara på vilken objektiv du köper…

lifv
0

D80 är en grymamera!

Kameran har inte bildstabilator i huset utan i objektivet, vilket jag kan tycka är bra.

Eostra
0

D60 har väl inte heller AF? :P

mimmibackman
0

D80n har nog fler inställningar att välja mellan, har CMOS sensor också som processerar snabbare än en CCD sensor, vilket leder till fler bps :) Du kan nog också vrida upp ISOn till 3200 jämfört med d40n där max är 1600.

#5 Nej, det har den inte :)

Kalle77
0

D60 har AF, den har bara ingen inbyggd AF motor, det är ingen större nackdel om man inte har en massa äldre gluggar med skruv AF.

Kalle77
0

Dubbelpost.

Eostra
0

#7 Men D40 är väl också så då isf?

mimmibackman
0

#9 Ja det är den, ingen av deras tre instegskameror har fokusmotor i huset.

Eostra
0

#10 Haha, nu känner ja mej tjatig XD Men D80 har väl inbyggd motor?

mimmibackman
0

haah, ja :)

Eostra
0

#12 Ok :) Så alltså: D40 & D60 har inte inbyggd autofokusmotor medan D80 har det.

CaithSith
0

Varför är det så många som säger att D40 är "en dålig kamera"?

Inkanyezi
0

#14 Jag har aldrig någonsin hört någon säga att D40 är en dålig kamera, tvärtom, de som verkligen använder kameran tycker definitivt inte att den är dålig. Du kan ju ta en titt på Ken Rockwells sida om vilka kameror man kan rekommendera.

Eostra
0

#14 Det som får folk att kalla D40n för en "dålig" kamera är väl att den inte har så många megapixlar och inte heller har inbyggd AF vilket gör att objektiven måste ha det (om man inte vill fota med manuell fokus). Men jag har en D40 och är riktigt nöjd med den, helt klart prisvärd! :)

CaithSith
0

Jag har också en D40, jag tycker den är bra… Men många jag känner som är intresserade av fotografering tycker att den är kass. :/

Inkanyezi
0

Och hur stor erfarenhet av D40 har de som tycker att den är kass, och hur bra bilder brukar de ta?

Jag tror inte att man ska hänga upp sig så mycket på vad folk kan säga när de är avundsjuka. Om de verkligen är intresserade av fotografering så borde de ju ha lite mer nyanserade argument än att säga att en kamera är kass. Vi pratar ju inte om en telefon, utan om ett avancerat verktyg som mycket väl kan användas för yrkesmässigt bruk.

CaithSith
0

Jag tycker de är bra fotografer(men vill inte peka ut någon). Många verkar störa sig på att det inte finns AF i kamerahuset, och visst, det kan vara irriterande, men det gör ju inte direkt kameran dålig liksom - det har aldrig stört mig iallafall..

"Om de verkligen är intresserade av fotografering så borde de ju ha lite mer nyanserade argument än att säga att en kamera är kass".

Och jo, det var därför jag frågade, jag har inte riktigt fått något bra svar. Om D40(min kamera) är dålig vill man ju gärna höra mer om varför den är dålig, har jag gjort ett dåligt köp? Jag har ju aldrig fotat med andra systemkameror så jag har inget att jämföra med.

mimmibackman
0

Jag tkr inte heller d40 är en kamera i min smak heller, den är liten, knapparna tkr jag inte är spec bra placerade - för lite knappar. Gillar inte menyn heller, och dessutom är det ju knep om man ska köpa tex ett teleobjektiv, för det ju finns ju folk som inte vill betala 4k++ och då får man stå ut med världens segaste AF.

tFreaK
0

D40 och D60 är sedda som bra kameror för en som ska ge sig på sin första SLR kamera. Ingen av dom har inbyggd AF motor utan som många har sagt det sitter i objektivet och man kan då bli ganska begränsad när man ska köpa ett nytt sådant.

Jag kör med en D60 som också är min första SLR kamera, den är sjukt bra om man ska lära sig allt som skiljer SLR och vanlig digitalkamera åt, det blir ju en del nya inställningar etc.

Är man nybörjare rekommenderar jag stort D60:n men har man redan erfarenhet av SLR kameror eller bara vill ha en ny, så är D80n ett säkrare kort eftersom den är mer "avancerad"

dijete
0

Nikon D60 har AF i objektiven i stället.. Mycket bättre för att alla objektiv kommer ha inbyggt inom en snar framtid. I för sej: D60 är billigare, det enda som skiljer är lite displayer, då d80 har två st. Men D60 är lika bra som D80.

Eostra
0

Att objektiven måste ha AF är ju väl ändå en nackdel, objektivutbudet blir mindre och de objektiv som finns är dyrare än de som inte har inbygd AF.

Eostra
0

Och med D80 som har inbyggd AF så kan man både ha AF-objektiv och de objektiv som inte har inbygd AF ,  man med D60 "bara" kan ha de objektiv med inbygd AF, om man inte vill fokusera manuellt dvs.