Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 671 ggr
Juizy_j
0

För mörka bilder..

Hej!
När jag fotograferar mörkare bilder får jag inte till bländaren och slutaren.
Ärdet någon som ahr något tips? Vill inte anvädna blixt eller för mycket ISO.

Låter jag kamran släppa in mycket ljus blir bilderna suddiga och låter jag kamran ta mer skarpa bilder blir de kolsvarta. Suck!
Jag är nybörjare, så om någon kanske kunde hjälpa? :)

Med vänlig hälsning
Josefin

andreas0
0

Om du använder stativ eller ser till att kameran är stationär på annat sätt så kan du ha lång slutartid utan att bilderna blir suddiga (så länge inte motivet rör sig).

Annars får du väl se till att ta fotografierna där det finns mer ljus. Utomhus mitt på dagen är såklart mycket bättre än inomhus eller utomhus i sämre ljus. Ett rum med stora fönster som kan släppa in dagsljuset är bättre än ett rum med bara ett litet fönster. Osv. Du kan ju tända en lampa inomhus om du inte vill använda blixt. En relativt stark lampa riktad mot taket så ljuset får studsa från taket jämt över hela rummet bör fungera utmärkt. En billig halogen-arbetslampa kanske kan fungera? Har sett att dom har sådana på 500W på clas ohlson för en hundralapp. Enklast annars är väl att vänta till sommaren, då finns det mycket mer ljus tillgängligt än i den här mörka årstiden där man oftast får förlita sig på artificiellt ljus.

Tyvärr finns det inget "magiskt" knep, utan ljuset behövs. Antingen får du se till att det släpps in mer genom att justera kamerainställningarna och se till att kameran är stationär så bilden inte blir suddig vid långa slutartider, eller så få du se till att det finns tillräckligt med ljus tillgängligt där du fotograferar att du inte behöver göra det. Alternativt gå upp i ISO, men det ville du inte göra sa du.

Juizy_j
0

Tack för svaret.
Antar att det blir till att vänta in sommaren^^

Har du något tips på insällningar för djur i rörelse eller andra
motvi som rör sig?

Med vänlig hälsning
Josefin

Inkanyezi
0

Och om du upplever att bilderna blir brusiga när du har väldigt lite ljus, då är det tyvärr inte en lösning att försöka med lågt ISO. Bruset beror på förhållandet mellan signal och brus från sensorn, och det i sin tur beror på signalstyrkan, dvs hur mycket ljus som kommer in. Så det enda sättet att slippa brus är att se till att det kommer in tillräckligt starkt ljus på sensorn; dvs man måste ha ett objektiv med stor öppning om ljuset är svagt.

Inkanyezi
0

För djur som rör sig kan det vara idé att använda blixt. Om du till exempel tar bilder vid åtel, så kan du sätta upp studioblixtar och få riktigt fin belysning fast du inte befinner dig alldeles intill. Hur djuren reagerar på blixten är lite olika, en del bryr sig inte alls, men andra försvinner som en avlöning…

dijete
0

om du använder 1400 på slutartid så blir dina bilder mörka